Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11289
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبوكرموش عيسى-
dc.contributor.authorبالطيب, مارية-
dc.contributor.authorبرودي, زوليخة-
dc.date.accessioned2016-
dc.date.available2016-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.issnkh-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11289-
dc.descriptionقسم علوم الإعلام و الاتصالen_US
dc.description.abstractهدف هذه الدراسة معرفة تأثير القنوات التلفزيونية المتخصصة على السلوك الاستهلاكي للطفل ومعرفة مدى ذلك التأثير من خلال التعرف على القنوات التلفزيونية المتخصصة التي يحرص الطفل على مشاهدتها وكذلك الإشباعات والرغبات التي يسعى إلى تحقيقها من خلال مشاهدته لتلك القنوات التلفزيونية المتخصصة ، لنخلص في الأخير إلى التعرف على طبيعة السلوك الاستهلاكي الذي يكتسبه ويقوم به الطفل نتيجة تعرضه لتلك القنوات المتخصصة من خلال الإجابة على إشكالية الدراسة : كيف تساهم القنوات التلفزيونية المتخصصة في التأثير على سلوك الاستهلاكي الطفل ؟ - شملت عينة الدراسة مجموعة من الأطفال الذين يتراوح أعمارهم ما بين 5 و12 سنة في مدرستي ابتدائية 19 مارس 1962 و متوسطة الشهيد مولاي العربي – ورقلة - والبالغ عدد 70 طفلا ،وتطلبت الدراسة استخدام المنهج الوصفي المناسب لوصف الظاهرة وصفا ساعد على معرفة تأثير القنوات المتخصصة على السلوك الاستهلاكي للطفل،واعتمدنا كأداة للحصول على المعلومات حول موضوع الدراسة على المقابلة و الاستبيان الذي يعد من أهم الأدوات المستعملة في جمع البيانات والمعلومات حيث تكونت استمارة الاستبيان 20 سؤالا في صيغته النهائية،وبعد توزيع الاستبيان تم جمع البيانات وتفريغها في جداول إحصائية وحساب النسب المئوية وتحليلها،من خلال هذا ظهرت النتائج التالية : أن هناك تأثير للقنوات المتخصصة على السلوك الاستهلاكي للطفل لان هاته القنوات تقوم بعرض العديد من المنتجات،وان زيادة مشاهدة الطفل للقنوات التلفزيونية المتخصصة تزيد من احتمالات ميله إلى السلوك الاستهلاكي لان المشاهد التي تتضمن المنتجات تزيد من إثارة نفسية الطفل وتهيئته لاقتناء تلك المنتجات ، وفي الأخير نخلص الى أن طبيعة السلوك الاستهلاكي الذي يكتسبه الطفل نتيجة تعرضه للقنوات المتخصصة يختلف من طفل إلى أخر وذلك حسب متغير الجنس والسن، حيث نجد أطفالا يقوم باقتناء منتجاتهم نتيجة إعجابهم بشخصيات معينة وفي المقابل هناك من يقتني منتجاته وفقا لقراراته الشخصية كاحتياجه لتلك المنتجات المعروضة.en_US
dc.description.abstractThe aim of this study was to effect specialized on consumer behavior for the child TV channels and find out the extent of that influence by recognizing the specialized television channels, which ensures the child to watch them as well Alachaabaat and desires that seeks to achieve through the view of those specialized television channels, to conclude in the fourth to identify the nature of consumer behavior derived and is doing the child as a result of exposure to these specialized channels through the answer to the problem of the study: how specialized in influencing TV channels contribute to the consumer behavior of the child? - The study sample included a group of children who ranged in age from 5 to 12 years in my school elementary March 19, 1962 and the medium martyr Moulay Arab - Ouargla - and of the number of 70 children, and required study the use of appropriate descriptive approach to describe the phenomenon description helped to determine the impact of specialized channels consumer behavior of the child, and adopted as a tool to get information on the subject of the study on the interview and questionnaire, which is one of the most important tools used in collecting data and information which formed the questionnaire 20 questions was finalized, after the distribution of the questionnaire data were collected and discharged in the statistical tables and calculate percentages and analysis through this it emerged the following conclusions: that there is the influence of the channel specialized on consumer behavior for the child, because these circumstances channels you view many products, and increase the child watch television channels specialized increase the likelihood of his tendency to consumer behavior because the scenes that include products increase the psychological thriller Child and prepare for the acquisition of these products, and in the latter conclude that the nature of consumer behavior derived by the child as a result of exposure to channels specialized differs from one child to another, according to the variable sex and age, where we find children, the acquisition of their products as a result of their admiration for certain personalities On the other hand there are those who acquire products according to your personal decisions Kaanaajh for those products on display.-
dc.publisheruniv-ouargla-
dc.subjectالقنوات التلفزيونيةen_US
dc.subjectالسلوك الاستهلاكيen_US
dc.subjectالطفلen_US
dc.titleتأثير القنوات التلفزيونية المتخصصة على السلوك الاستهلاكي للطفل دراسة ميدانية بإبتدائية 19 مارس 1962 ومتوسطة الشهيد مولاي العربي * ورقلـــة *en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
beltayab-baroudi.pdf4,68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.