Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11531
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorخديجة، عنيشل-
dc.contributor.authorبن حنيش, مرضية-
dc.date.accessioned2016-10-19T15:22:14Z-
dc.date.available2016-10-19T15:22:14Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.issnFA-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11531-
dc.descriptionجامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية الآداب واللغات قسم: اللغة العربية و آدابهاen_US
dc.description.abstractعالجت هذه الدراسة واقع تعليمية نشاط البلاغة وفق التدريس بالكفاءات لدى طلبة السنة الثانية ثانوي شعبتي الآداب والفلسفة، والآداب واللغات الأجنبية، وذلك بتطبيق المنهج الوصفي المدعم بأداة التحليل، والملاحظة، والمقابلة التي تناسب الدراسة الميدانية بغرض التعرف على الأهداف المسطرة لهذا النشاط، والطرائق المتبعة في تعليمه، والمحتوى المراد تعليمه لنصل بذلك إلى التقويم مُتبعة في ذلك خطة تكونت من مقدمة، وتمهيد، وفصلين حيث تضمن التمهيد لمحة حول تعليمية اللغة العربية، فالفصل الأول قسم إلى عنصرين الأول: عالجت فيه المفاهيم والمصطلحات الأساسية للدراسة، أما الثاني: فتناولت فيه الدراسات السابقة، ومناقشتها . أما الفصل الثاني خصصته للدراسة الميدانية، وقسمته هو الآخر إلى عنصرين الأول: تناولت فيه عرض البيانات وتحليلها، والثاني:تناولت فيه عرض النتائج، ومناقشتها، متبوعين بخاتمة تضمنت النتائج التي توصلنا إليها This study dealt with the fact of learning rhetoric activity according to teaching by capacities to second year secondary school students of the two section : philosophy and literature beside literature and forging language by applying the descriptive method supported by the analyses tool, observation and interview that suit the practical study in order to recognize the goal of this activity, the ways followed in its teaching and the content aimed to teach. To arrive to the followed evaluation in this strategy made of an introduction, acknowledgement, and two chapters. The acknowledgement includes a glance about learning the Arabic language, the first chapter is divided into two points, the first one dealt with the concepts the main terms of this study. The second one dealt with the previous studies and their discussion. The second chapter is devoted to practical study, it is also divided into two parts: the first one dealt with presenting data and their analysis, while the second one dealt with presenting the results and discussing them, followed by a conclusion that includes the results we arrived toen_US
dc.description.sponsorshipخديجة عنيشلen_US
dc.relation.ispartofseries2016;-
dc.subjectالتعليميةen_US
dc.subjectالبلاغةen_US
dc.subjectالتدريس بالكفاءاتen_US
dc.subjectالسنة الثانية ثانويen_US
dc.subjectlearningen_US
dc.subjectrhetoricen_US
dc.subjectteaching by capacitiesen_US
dc.subjectsecond year secondary school.en_US
dc.titleتعليمية البلاغة وفق التدريس بالكفاءات لدى طلبة السنة الثانية ثانوي دراسة ميدانيen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بن حنيش مرضية-pdf-compressed.pdf992,55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.