Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/12632
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorالسايح, بوزيد-
dc.contributor.authorحجاج, ضرار-
dc.date.accessioned2016-11-22T15:04:08Z-
dc.date.available2016-11-22T15:04:08Z-
dc.date.issued2016-05-22-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/12632-
dc.descriptionجامعة قاصدي مرباح ـ ورقلة ـ كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسييرen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى معرفة الدور الذي تلعبه جودة الخدمات المصرفية في زيادة وتعزيز القدرة التنافسية للبنوك التجارية، وعليه قمنا بتقديم إطار نظري يحدد مختلف الجوانب المتعلقة بجودة الخدمات المصرفية باعتبارها الدافع الأساسي لتطوير وزيادة القدرة التنافسية للبنوك، تمت الدراسة في كل من وكالة البنك الخارجي الجزائري ووكالة بنك التنمية المحلية بمدينة تقرت، حيث اعتمدت دراستنا على استبيان تضمن أسئلة متعلقة بمحورين يصبان في فكرة فرضيات الدراسة، وقد تم توزيعه على مستوى عينة شملت عملاء الوكالاتين البنكيتين بتقرت، وقد اعتمدنا في تحليل بيانات الاستبيان على برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية(SPSS 19) ، وفي الأخير توصلنا إلى أنه يتم تقييم جودة الخدمات المصرفية بناءا على معايير، وتم بعد ذلك تحديد أكثر أبعاد الجودة تقييما من قبل العملاء، ودراسة علاقة الارتباط بين جودة الخدمات المصرفية والقدرة التنافسية .en_US
dc.description.abstractThe study aimed to find out the role played by the quality of banking services in increasing and enhancing the competitiveness of commercial banks. Therefore, the theoretical framework presented defines the various aspects related to the quality of banking services as the main impetus for the development and the increase of the competitiveness of banks, whereas the practical framework is a questionnaire related to the hypotheses of the study, it has been distributed to a sample of customers and to bank agencies clients in Touggourt. Besides, Statistical Package for Social Sciences was adopt in data analysis. At last, we reach the quality assessment of banking services is based on standards, moreover, the quality dimensions rated by customers, and the correlation between the quality of banking services and competitiveness.-
dc.language.isoother-
dc.subjectخدمة مصرفيةen_US
dc.subjectجودةen_US
dc.subjectQuality of servicesen_US
dc.subjectCompetitivenessen_US
dc.subjectBanking-
dc.titleدور جودة الخدمات المصرفية في زيادة القدرة التنافسية للبنوك التجارية دراسة ميدانية لوكالتي بنك BEA وبنك BDL - تقرت- خلال الثلاثي الأول من 2016en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences économiques - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hjaej-Diraer.pdf2,31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.