Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15698
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorقوجيل, محمد-
dc.contributor.authorحمروني, هناء-
dc.date.accessioned2017-10-17T10:59:34Z-
dc.date.available2017-10-17T10:59:34Z-
dc.date.issued2017-05-13-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15698-
dc.descriptionادارة اعمالen_US
dc.description.abstractتهدف هده الدراسة إلى معرفة دور الإبتكار في تحقيق الميزة التنافسية في عينة من المؤسسات الصغيرة و المتوسطة بمدينة تقرت ، ورقلة . أستخدم الباحث الاستبانة لجمع المعلومات و اقتصرت عملية التوزيع على اسلوب العينة العشوائية البسيطة، بحيث بلغ تعداد العينة ( 33 ) مفردة و تم تحليل البيانات الواردة في الاستبانات عن طريق استخدام الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية بالاعتماد على المتوسطات الحسابية ، الانحرافات المعيارية ،معاملات الارتباط تحليل الانحدار المتعدد ، و خلصت الدراسة لعدد من نتائج منها : أن هناك علاقة ذات دلالة أحصائية بين الإبتكار بأبعاده ( التنظيمي ، التقني ،التسويقي ، اللامركزي ) و الميزة التنافسية ، و قد أوصت الدراسة بضرورة تبني ثقافة الإبتكار في المؤسسات الصغيرة و المتوسطة بأعتبارها محرك أساسي لأكتساب ميزة تنافسية .en_US
dc.description.abstractThis study aims at identifying the role of innovation in achieving competitive advantage in a sample of small and medium enterprises in Touggourt city Ouargla. The researcher used the questionnaire to collect the information. The distribution process was limited to the simple random sampling method، with a sample population of 33. The results of the study were analyzed using a statistical package for social sciences based on the arithmetic mean، standard deviations، correlation coefficients، multiple regression analysis. The study was completed with a number of results: Technological، marketing، and decentralized)، and competitive advantage. The study recommended the adoption of a culture of innovation in small and medium enterprises as a key engine for achieving competitive advantage.-
dc.language.isoother-
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلة-
dc.subjectإبتكارen_US
dc.subjectمؤسسات صغيرة ومتوسطةen_US
dc.subjectميزة التنافسيةen_US
dc.subjectCompetitive Advantageen_US
dc.subjectInnovationen_US
dc.subjectSmall and miduem size enterprisesen_US
dc.titlePME دور الإبتكار في تحقيق الميزة التنافسية لعينة من دراسة على عينة مؤسسات الصناعية في منطقة تقرتen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hamrouni-Hana.pdf1,63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.