Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16129
Title: تحليل نوعية القيم المتضمنة في مناهج الإصلاح التربوي الجديد "د ا رسة تحليلية استكشافية لمنهاج مادة الفلسفة للسنة الثالثة ثانوي
Authors: القني, عبد الباسط
الشايب محمد الساسي
Keywords: الفلسفة
الإصلاح (التجديد)
التربوي
المنهاج
القيم
Values
reform (and renewal) of education
curriculum
Issue Date: 2016
Series/Report no.: ;2016
Abstract: ملخص الد ا رسة بالعربية: هدفت هذه الد ا رسة إلى استكشاف وتحليل القيم المنضوية في المقرر الد ا رسي لمادة الفلسفة للسنة الثالثة ثانوي في ضل الإصلاح التربوي الجديد، واب ا رز دور القيم في العملية التربوية وكذلك تبيان الاست ا رتيجية الحقيقية للإصلاح التربوي الناجح. حيث أعتمد على منهج تحليل المحتوي للقيم الموجودة في كتاب المدرسي للمادة الفلسفة للسنة الثالثة من التعليم الثانوي، وفيها أستخدم معامل كاي مربع لتحديد الفروق الموجودة بين القيم في الترتيب، وخلصت نتائج الد ا رسة إلى: -1 تصد رت القيم الاجتماعية المرتبة الأولى تم القيم السياسية تم تلتها القيم الدينية، تم أعقبتها القيم النظرية تم القيم الجمالية، وفي المرتبة الأخيرة القيم الاقتصادية، في منهاج مادة الفلسفة. وأفرزت الد ا رسة إلى أن هنالك تقارب في تواجد القيم ما بين القيم النظرية والقيم الجمالية، والقيم النظرية والقيم الدينية، والقيم الجمالية والقيم الدينية، ومن جهة تباعد القيم وجدّ أن هنالك تباعد كل القيم )الخمس( مع القيم الاقتصادية. -2 كما جاء ترتيب القيم الاجتماعية في المقام الأول تم تلتها القيم السياسية، تم القيم الجمالية تم القيم الدينية تم القيم النظرية، تم في الأخير القيم الاقتصادية في منهاج شعبة آداب وفلسفة. -3 وجاء ترتيب القيم النظرية في المرتبة الأولى تم القيم الدينية تم القيم الجمالية تم القيم الاجتماعية تم القيم السياسية تم القيم الاقتصادية في منهاج الشعب العلمية.The study English summary: This study aimed to explore and analyze internalized values in the curriculum philosophy for a third year in a secondary strayed new educational reform, and highlight the role of values in the educational process as well as demonstrate real strategic educational reform successful. Where I rely on curriculum content of the values in the school book of philosophy for a third year of secondary education, analysis, and the use Chi-square coefficient to determine the existing differences between the values in the order, and concluded that the results of the study: 1 topped up social values are political values was followed by religious values, was followed by theoretical values were aesthetic values, and in last place economic values, in the Platform for philosophy in all divisions (ethics and philosophy of science and the people(.produced a study that there is a convergence in the presence of values between the theoretical values and aesthetic values, and the values of the theoretical and religious values, and aesthetic values and religious values, hand spacing values found that there is a divergence of all values (five) with economic values. 2 As the order came social values have been followed by political values, the aesthetic values are religious values are theoretical values, It was in the last economic values in the Platform for Ethics and Philosophy Division. 3 Order came the theoretical values and religious values were aesthetic values are social values are political values are economic values in the Platform for scientific people.
Description: The study English summary: This study aimed to explore and analyze internalized values in the curriculum philosophy for a third year in a secondary strayed new educational reform, and highlight the role of values in the educational process as well as demonstrate real strategic educational reform successful. Where I rely on curriculum content of the values in the school book of philosophy for a third year of secondary education, analysis, and the use Chi-square coefficient to determine the existing differences between the values in the order, and concluded that the results of the study: 1 topped up social values are political values was followed by religious values, was followed by theoretical values were aesthetic values, and in last place economic values, in the Platform for philosophy in all divisions (ethics and philosophy of science and the people(.produced a study that there is a convergence in the presence of values between the theoretical values and aesthetic values, and the values of the theoretical and religious values, and aesthetic values and religious values, hand spacing values found that there is a divergence of all values (five) with economic values. 2 As the order came social values have been followed by political values, the aesthetic values are religious values are theoretical values, It was in the last economic values in the Platform for Ethics and Philosophy Division. 3 Order came the theoretical values and religious values were aesthetic values are social values are political values are economic values in the Platform for scientific people.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16129
ISSN: RK
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Keni-Abdelbasset-Doctorat.pdf7,06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.