Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19267
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorمسعود غريب-
dc.contributor.authorحدة بقي-
dc.date.accessioned2018T15:22:35Z-
dc.date.available2018T15:22:35Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.otherFA-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19267-
dc.descriptionتخصص: لسانيات تطبيقية قســم اللغة والأدب العربيen_US
dc.description.abstractهدفت الدّراسة الحاليّة إلى تحليل محتوى القواعد النّحويّة في كتاباللّغة العربيّة للسّنة الرّابعة من التّعليم الابتدائي -الجيل الثّاني- لتقصّي مدى توفّر معايير التّنظيم ومعايير الاختيار فيه، والكشف عن مواطن القوّة لتعزيزها وتشخيص مواطن الضّعف لتلافيها، من أجل ذلك ركّزت الدّراسة على بُعد التّحليل من خلال تحليل نماذج من موضوعات عيّنة البحث وتحرّي مدى مراعاتها لمعايير الاختيار ومعايير التّنظيم،باتّباعالمنهج الوصفيّ مع الاستعانة بأداة تحليل المحتوى و أداة الإحصاء في بعض جزئياتالتحليل،للوصول في الأخير إلى نتائج التّحليل ومقترحات أراها تسهم في الارتقاء بهذا المحتوى.en_US
dc.description.abstractNotre étude vise à étudier le contenu grammatical du livre de la langue arabe de 4éme primaire de la deuxième génération. Ainsi l’objectif de ce travail de recherche est, d’une part, de déterminer les différents critères d’organisation et de choix suivis par les concepteurs du manuel, d’autre part, de découvrir les points positifs et les négatifs. Pour cela, nous avons utilisé la méthode descriptive dans l’étude des critères de choix et de contenu et la méthode analytique dans l’étude des différents échantillons.-
dc.description.abstractThe actual study aimed to(purposed to) analyzing the grammatical rules content in the arabic book language for the fourth year primary school second generation_.ln order to the availabilityofcriteriasorganizational.and the sélectioncriterias ,and to identify the strenghtsans to diagnose the weaknesses to avoid thème. For this reason, the study focused on thé analyses, through the analyses of diferent topics and investigate whether respect to the sélection,organizationalcriterias,by following the descriptive approach, and using the content analysis tool,also the use of the statistics tool in some analysis molecules .finaly to reach thé analysis results and proposals. I see them contributing to the avancement of this content.-
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseries2018;-
dc.subjectتحليل المحتوىen_US
dc.subjectالقواعد النّحويّةen_US
dc.subjectالكتاب المدرسيّen_US
dc.subjectمعايير التنظيمen_US
dc.subjectمعايير الاختيارen_US
dc.subjectL’analyse du contenuen_US
dc.subjectla grammaireen_US
dc.subjectlivre scolaireen_US
dc.subjectNormes de réglementationen_US
dc.subjectles critères de sélectionen_US
dc.subjectAnalysis the contenten_US
dc.subjectthe grammatical rulesen_US
dc.subjectthe selection criteriasen_US
dc.subjectthe School booken_US
dc.subjectcriterias organizational-
dc.titleتحليل محتوى القواعد النحوية في كتاب السنة الرابعة من التعليم الابتدائي - الجيل الثاني- وفق معايير الاختيار ومعايير التنظيمen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Baki-Hada.pdf2,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.