Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21014
Title: اعتماد المدونين الجزائريين على مواقع التواصل الاجتماعي في نشر القيم الاجتماعية دراسة مسحية على عينة من المدونين على موقع الفايسبوك
Authors: بايوسف, مسعودة
مدور, عبد الوهاب
عبد الليدوم, نسيم
Keywords: إعتماد
المدونين
الجزائريين
مواقع التواصل الإجتماعي
القيم الإجتماعية
دراسة مسحية
Issue Date: 2019
Publisher: univ-ouargla.
Abstract: الدراسة بعنوان: اعتماد المدونين الجزائريين على مواقع التواصل الاجتماعي في نشر القيم الاجتماعية. دراسة مسحية على عينة من المدونين على موقع الفايسبوك. تهدف الدراسة للبحث في كيفية اعتماد المدونين الجزائريين على الفايسبوك في نشر القيم الاجتماعية من خلال دراسة مسحية على عينة منهم، وهذا بمعرفة المصادر التي يتعمدون عليها للوصول للقيم، وكذا معرفة مدى اعتمادهم على الفايسبوك لنشر القيم، وأيضا معرفة أهم القيم التي ينشرونها عبر الفايسبوك، ومن هو جمهورهم المستهدف من خلال منشوراتهم. وأما الهدف الأساسي من هذه الدراسة هو محاولة تسليط الضوء على نظرية الحتمية القيمية للباحث الجزائري عبد الرحمان عزي. المنهج المستخدم: المنهج المسحي. العينة: 79 مدون على موقع الفايسبوك. أدوات الدراسة: الملاحظة والاستبيان الإلكتروني. النتائج المتوصل إليها: أغلب المدونين يعتمدون على الإنترنت كمصدر أول للقيم التي يهتمون بها، ويعتمدون على مواقع التواصل الاجتماعي وخاصة الفايسبوك في نشر القيم وهذا لما توفره من خصائص ومزايا مكنته من احتلال مكانة معتبرة في صدارة المصادر المعتمدة لدى مختلف المستخدمين، ورصدنا أيضا أن أغلب القيم التي ينشرونها هي قيم اجتماعية، ثقافية ودينية. مما يعكس حسهم
The study entitled: The reliance of Algerian bloggers on social networking sites in the publishing of social values.A survey of a sample of bloggers on Facebook. The study aims to study how Algerian bloggers rely on Facebook in publishing social values through surveying a sample of them. This is by knowing the sources they rely to reach to the values, as well as the extent to which they rely on Facebook to publish the values and also to know the most important values they publish via Facebook, and their target audience through their publications. The main objective of this study is to try to spotlight The Value Media Determinism Theory of of Algerian researcher AbderrahmaneAzzi. Methodology: Survey Methodology. Sample: 79 Blogger on Facebook. Study tools: observation and electronic questionnaire. Results:Most bloggers rely on the Internet as the first source of values they care about. They rely on social networking sites, especially Facebook, to publish values. This is because of the characteristics and advantages that enabled it to occupy a prominent position in the top sources relied by different users. We also observed that most of the values they publish are social, cultural and religious values. Reflecting their sense and social awareness and interest in social issues, and that the interaction of their audience with their publications ranges from balanced and positive Keywords: Reliance, Bloggers, Facebook, Publishing, Social Values.
Description: تخصص: الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21014
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
maddour-abdelouahab.pdf1,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.