Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23977
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorزوينة لعروس Zouina larousse-
dc.contributor.authorالعـــيد قــريــن laid Grine-
dc.date.accessioned2020-11-03T09:08:10Z-
dc.date.available2020-11-03T09:08:10Z-
dc.date.issued2020-06-30-
dc.identifier.issn1112 - 9263-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23977-
dc.descriptionدراسات نفسية وتربويةen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مراكز الضبط "الخارجي، الداخلي" وفق نموذج "جوليان روتر" وعلاقتها بالدافعية الأكاديمية لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي، كما هدفت إلى معرفة مركز التحكم السائد ومستوى الدافعية للإنجاز الأكاديمي الدافعية لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي، باستخدام المنهج الوصفي وتطبيق مقياس دافعية التعلم، من إعداد"يوسف قطامي" سنة (1989)، ومقياس مراكز الضبط لجوليان روتر"Julian Rotter" (1966) ترجمة وتقنين كفافي (1982)، على عينة من تلاميذ السنة الثالثة من مرحلة التعليم ثانوي. قوامها (120) تلميذا وتلميذة. بثانوية هواي بومدين، بلدية الياشير، ولاية برج بوعريريج، خلال الفصل الأول من السنة الدراسية:(2018-2019)، أظهرت النتائج ما يلي: - النمط السائد لدى التلاميذ السنة الثالثة ثانوي، هو مركز الضبط "الخارجي" بنسبة تقدر بــ (69,53%). - مستوى الدافعية الأكاديمية لدى التلاميذ السنة الثالثة ثانوي موجود بدرجة منخفضة، بمتوسط حسابي (2,24)، وانحراف معياري(0,453)، ووزن نسبي (44,8%). - وجود علاقة ارتباطية سالبة "عكسية" متوسطة القوة، دالة إحصائيا بين مراكز الضبط "الخارجي، الداخلي" وفق نموذج "جوليان روتر" والدافعية الأكاديمي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي، تقدر بــ (0,520R= -). الكلمات المفتاح : مراكز الضبط؛ الضبط الخارجي؛ الضبط الداخلي؛ دافعية الإنجاز الأكاديمي؛ تلاميذ السنة الثالثة ثانوي. Abstract : This study aimed to identify the internal control centers according to the JULIAN ROUTER model and their relation to the academic motivation of third-year secondary students, as well as the dominant control center and the level of motivation. for the academic success of third-year high school students. Description and application of the learning motivation scale, prepared by YOUCEF QATAMI in 1989 and JULIAN ROTTER, 1966, translates and codifies KAFAFI (1982) on a sample of students in the third year of secondary education. (120) students. In high school HOUARI BOUMEDIENE, commune of EL-YACHIR, wilaya of BORDJ BOU ARRERIDJ, during the first quarter of the school year (2018-2019), The results showed the following: - The model of third-year secondary students is the "external" control center (69.53%). - The level of motivation of third-year high school students is low, with an average of 2.24, a standard deviation of 0.453 and a relative weight of 44.8%. - There is a statistically significant "inverse" negative correlation between the "external" internal parameters according to the JULIAN ROUTER model and the academic motivation of the third-year secondary students, estimated at (R = -0.520). The existence of an inverse correlation between the "negative" and the average of the force is statistically significant, between the "internal and external" academic motivation of the third year secondary students.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseriesVolume 13, Numéro 3 2020;-
dc.subjectcontrol centersen_US
dc.subjectExternal controlen_US
dc.subjectinternal controlen_US
dc.subjectmotivation for academic successen_US
dc.subjectthird-year high school studentsen_US
dc.titleمراكز الضبط وفق نموذج جوليان روتر وعلاقتها بالدافعية الأكاديمية لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي دراسة ميدانية The internal locus of control according to the JULIAN ROUTER model and their relation to the academic motivation of third-year secondary studentsen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:number 27 2020 vol 13 n 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
P16.pdf224,51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.