Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24416
Title: بيداغوجيا اللعب وتأثيرها في تعليم اللغة العربية لتلاميذ الأقسام التحضيرية
Authors: مباركة خمقاني
هاجر بوبات
سلسبيل قدوري
Keywords: بيداغوجيا
اللعب
التعليم
اللغة العربية
Pedagogy
play
education
Arabic language
Pédagogie
jeu
éducation
langue arabe
Issue Date: 2020
Publisher: University Kasdi Merbah Ouargla
Series/Report no.: ;2020
Abstract: تسعى هذه الدراسة إلى الوقوف على أهمية بيداغوجيا اللعب وتاثيرها في تعليم اللغة العربية لتلاميذ الأقسام التحضيرية، فهذا المجال يحتاج إلى العناية والاهتمام وتعتبر هذه المرحلة هي القاعدة الأساسية التي يبنی عليها التعليم لأنها أصعب مرحلة تواجه الطفل رغم جاهزيته واستعداده للتعلم والتلقي، فالتعليم من خلال اللعب هو الطريقة المثلى التي يتمكن الطفل من خلالها اكتساب الكثير من المهارات والمعارف وتكمن أهميتها في الأثر الفعال لجعل التلاميذ أكثر نشاطا وتفاعل وترغيب المتعلم في الدراسة عن طريق اللعب دون ملل والخروج من فكرة اللعب من أجل المتعة والتسلية إلى اللعب من أجل المتعة في الدراسة، وجاءت هذه الدراسة للبحث في هذا الموضوع.
This study aimed to reveal the impact of the pedagogy of play on teaching Arabic to preparatory students and to shed light on its effectiveness. In pursuit of that, we tried to answer the following problem: What is the effect of the pedagogy of play on teaching the Arabic language to preparatory classes students? The study adopted the descriptive approach because it is the most appropriate for monitoring the linguistic phenomenon supported by the analysis and questionnaire tool. The selected sample is the teachers of the preparatory departments and after applying the study tools, it concluded that playing is an important and useful means of education for language acquisition in the preparatory stage.
Cette étude visait à révéler l'impact de la pédagogie du jeu sur l'enseignement de l'arabe aux élèves préparatoires et à éclairer son efficacité. Dans ce but, nous avons essayé de répondre au problème suivant: Quel est l'effet de la pédagogie du jeu sur l'enseignement de la langue arabe aux élèves des classes préparatoires? L'étude a adopté l'approche descriptive car elle est la plus appropriée pour suivre le phénomène linguistique soutenu par l'outil d'analyse et de questionnaire. L'échantillon sélectionné est constitué des enseignants des départements préparatoires et après avoir appliqué les outils d'étude, il a conclu que le jeu est un moyen d'enseignement important et utile pour l'acquisition de la langue au stade préparatoire.
Description: تخصص: لسانيات تطبيقية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24416
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BOUBAT-KADOURI.pdf766,83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.