Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24941
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorسويسي, الهواري-
dc.contributor.authorتليلي, طارق-
dc.date.accessioned2021-01-19T19:26:45Z-
dc.date.available2021-01-19T19:26:45Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24941-
dc.descriptionعلوم ماليةen_US
dc.description.abstractيهدف هذا البحث إلى دراسة واقع جودة خدمة التدقيق الخارجي في الجزائر من خلال تحليل العوامل المحددة لهذه الجودة وقياس أثرها في رضا عملاء التدقيق. قصد تحقيق أهداف البحث، تمت بلورة الإطار المفاهيمي بالاستناد إلى مراجعة الأدبيات النظرية والتطبيقية،وتم اختبار فرضياتالبحث من خلال دراستين ميدانيتين عن طريق توزيع استبيانينعلىعينتين من المدققين الخارجيين (62 فردا) ومعدي القوائم المالية (42 فردا). تم تحليل الاستبيانات باستخدام SPSS 20 وتوصل البحث إلى النتائج التالية: - تتأثر جودة التدقيق الخارجي بعديد المتغيرات مثل خصائص المدقق الخارجي ومكتب التدقيق، خصائص عميل التدقيق، خصائص مهمة التدقيق، وخصائص بيئة التدقيق. - إن أكثر العوامل تأثيرا على جودة التدقيق الخارجي هي تلك المتعلقة باستقلالية المدقق الخارجي والتشريعات الخاصة بها، الكفاءة والسمعة الجيدة، وتتجسد هذه الجودة عمليا عند إنجاز مهام التدقيق بالجودة المطلوبة في مراحل التخطيط والتنفيذ والتقرير، كما أن الوصاية الحكومية على المهنة لا تساهم في تحقيق جودة التدقيق الخارجي. - إن معدي القوائم المالية راضون عن جودة الأداء المهني لمحافظي الحسابات الجزائريين، حيث تعتبر هذه الجودة محددا أساسيا لرضاهم، وخاصة المكونات التالية: الاعتمادية، نتائج التدقيق، الاستقلالية، والضمان.en_US
dc.description.abstractThis research aims to study the reality of the external audit service quality in Algeria by analyzing the determinants of this quality and measuring its impact on audit client satisfaction. To accomplish the research's objectives, a conceptual framework was developed based on comprehensive theoretical and empirical reviews, and the hypotheses were examined through two field studies by distributing two questionnairestotwo samples of external auditors (62 individuals)and financial statements preparers (42 individuals). The questionnaires were analyzed using SPSS 20 and findings indicate that: - External audit quality is affected by several variables such as the characteristics of all auditor/ audit firm, audit client, audit engagement, and audit environment. - The most important factors affecting the external audit quality are those related to external auditor independence and its regulation, competence and good reputation. This quality isrealized in practice when performing the audit engagements with the required quality in planning, implementation and reporting stages. The findings also indicate that the governmental tutelage of the profession does not contribute to the quality of the external audit. - Financial statements preparers are satisfied with the quality ofprofessional performance of Algerian certified public accountants, as this quality is a fundamental determinant of their satisfaction in particular the following components:reliability, audit results, independence, and assurance.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversité Kasdi Merbah Ouarglaen_US
dc.subjectجودة التدقيقen_US
dc.subjectاستقلالية المدققen_US
dc.subjectكفاءة المدققen_US
dc.subjectمهمة التدقيقen_US
dc.subjectبيئة التدقيقen_US
dc.subjectرضا عميل التدقيقen_US
dc.subjectExternal Audit Qualityen_US
dc.subjectExternal Auditor Independenceen_US
dc.subjectExternal auditor competenceen_US
dc.subjectExternal Audit Engagementen_US
dc.subjectExternal Audit Environmenten_US
dc.subjectAudit Client Satisfactionen_US
dc.titleتقييم جودة خدمة التدقيق الخارجي وقياس رضا أطراف بيئة التدقيق عن أداء محافظي الحسابات في الجزائر - دراسة ميدانية تحليلية -en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Telili-Tarek-Doctorat.pdf1,9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.