Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24954
Title: المرونة النفسية لدى أساتذة مرحلة التعليم الابتدائي وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لتلاميذهم دراسة ميدانية على عينة من أساتذة المرحلة الابتدائية ببعض مقاطعات مدينة ورقلة
Authors: لبوز, عبد الله
نتاري, سامية
ايمن, سناء
Keywords: المرونة النفسية
التعليم الابتدائي
التحصيل الدراسي
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة كل من مستوى المرونة النفسية لدى أساتذة مرحلة التعليم الابتدائي، وكذا معرفة العلاقة بين المرونة النفسية لدى الأساتذة والتحصيل الدراسي لتلاميذهم بالإضافة إلى الكشف عن الفروق في مستوى المرونة النفسية لمتغيرات (الجنس، الأقدمية في التدريس)، استخدمنا في دراستنا المنهج الوصفي الاستكشافي المقارن، حيث شملت عينة الدراسة 120 أستاذا وأستاذة، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمنا مقياس المرونة النفسية للباحثة دريس نعيمة (2018)، وتمت المعالجة الإحصائية باستخدام (SPSS V26)، وخلصت الدراسة إلى النتائج التالية: - مستوى المرونة النفسية لدى أساتذة مرحلة التعليم الابتدائي مرتفع. - مستوى التحصيل الدراسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الابتدائي مرتفع. - وجود علاقة طردية بين المرونة النفسية والتحصيل الدراسي. - عدم وجود فروق دالة إحصائيا في المرونة النفسية تعزى لمتغير الجنس. - وجود فروق دالة إحصائيا في المرونة النفسية تعزى لمتغير الأقدمية في التدريس.
This present study aims at identifying the level of psychological flexibility of primary school teachers, it also aims at identifying the relationship between the psychological flexibility of teachers and the academic achievement of their pupils, in addition to detecting the differences in the level of psychological flexibility concerning some variables: gender, seniority in teaching , we have used the descriptive, exploratory and comparative approach in our study. The sample of this study included 120 teachers, to achieve the objectives of the searcher DRISS Naima (2018) and the statistical treatment was done by (SPSS V26) program. The study concluded with the following results: - The level of psychological flexibility among teachers of primary school is high. - The academic achievement level of primary school pupils is high. - There is proportional relationship between psychological flexibility and academic achievement. - No significant differences in the psychological flexibility concerning gender. - There are significant differences in psychological flexibility concerning seniority in teaching.
Description: التخصص: ارشاد وتوجيه
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24954
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
natri-samia.pdf1,42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.