Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25112
Title: بناء نموذج للعوامل النفسية والاجتماعية المؤدية الى الوقوع في حوادث المرور لدى سائقي نقل الجماعي ورقلة
Authors: غربي, صبرينة
بالطيب, سعاد
Keywords: حوادث المرور
تحليل المسار
سائقي نقل المسافرين
العوامل النفسية والاجتماعية
Traffic accidents
trajectory analysis and mass transport drivers
Issue Date: 2020
Series/Report no.: 2020;
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى بناء نموذج مقترح للعوامل النفسية و الاجتماعية المؤدية الى الوقوع في حوادث المرور لدى سائقي نقل المسافرين بمحطة ورقلة، و اختبار مدى صحته من خلال البحث في علافة التأثير بين كل من سمات الشخصية،الذكاء الانفعالي،الضغوط النفسية و المهنية،سلوك المخاطرة أثناء السياقة، المسؤولية الاجتماعية كمتغيرات مستقلة و بين حوادث المرور كمتغير تابع و متغبير الخبرة كمتغير تفاعلي (معدل) بالنموذج المقترح، و استخدمت الباحثة في هده الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، اما عينة الدراسة فشملت 490 سائق نقل مسافرين بمحطة ورقلة، و لتحقيق أهداف الدراسة اعتمدت الباحثة على الاستبيان كوسيلة لجمع البيانات و هي خمسة أدوات، الأداة الأولى مقياس السمات الشخصية الكبرى ل قائمة العوامل الخمسة الكبرى للشخصية لكوستاوماكري Costa & McCrae (1992) وترجمه اللبيئة العربية بدر الأنصاري1997، و الأداة الثانية مقياس الذكاء الانفعالي من إعداد فاروق السيدعثمان ومحمد عبدالسميع(2001)، و الأداة الثالثة مقياس الضغوط النفسية و المهنية من إعداد الباحثة، و الأداة الرابعة مقياس سلوك المخاطرة اثناء السياقة عياش بن الشيخ (2008)، و الأداة الخامسة مقياس المسؤولية الاجتماعية الصمادي صلاح عثامنة (2008). تم التأكدمن الخصائص السيكومترية لهذه الأدوات بالدراسة الاستطلاعية من خلال حساب الصدق والثبات( الاتساق الداخلي و التحليل العاملي الاستكشافي)، وتمت المعالجة الإحصائية للبيانات التي تم جمعها بغية اختبار الفرضيات و نموذج الدراسة المقترح، حيث تم حساب معاملات المسار باستخدام أسلوب تحليل المسار عن طريق برنامج AMOS ،وذلك بعد التأكد من توافر شروط تطبيق تحليل المسار، وتوصلت الدراسة إلى النّتائج التّالية:عن وجود علاقة تأثير لكل من المتغيرات التالية : سمات الشخصية و الذكاء الانفعالي، و الضغوط النفسية و المهنية على الوقوع في حوادث المرور، و اظهرت عدم و جود علاقة تأثير سلوك المخاطرة، و المسؤولية الاجتماعية على الوقوع في حوادث المرورر، اما متغير التفاعل بين الخبرة و الذكاء الانفعالي فدل على وجود علاقة تأثير على متغير حوادث المرور، اما بقية المتغيرات فلم تكن دالة. و أسفرت النتائج أيضا على جودة مطابقة النموذج المفترض للبيانات المستقاة من عينة الدراسة.
The aim of this study is to build a proposed model of psychological and social factors leading to traffic accidents among mass transport drivers in Ouargla, where some psychological and social factors (personality characteristics, emotional intelligence, psychological and professional stress risk behavior during driving and social responsibility) were identified, the variable of experience as a modified variable by the proposed model,whereas the researcher used the descriptive analytical approach in this study, its sample included 490 passenger transportdrivers at Ouargla’s station, in order to achieve the study's objectives, the researcher referred to five tools, the first oneis the scale of major personal characteristics of the five major factors list of personalityof Costa & McCrae (1992), which has been translated into the Arabic environment by Bader ALANSARI (1997), the second one is the effective intelligence scale prepared by Farouq Al Sayed Uthman and Mohamed Abd Al-Sameeâ (2001),the third one is psychological and professional pressure scale prepared by the researcher, the fourth oneis the risk behavior during drivingscale, Ayyash Ben Sheikh (2008) and the fifth oneis social responsibility scale,Samadi Salah Atamna (2008). The psychometric characteristics of these tools have been confirmed in the survey through the calculation of truthfulness and consistency (internal consistency and factorial exploratory analysis), in which collected data have been statistically processed in order to test the assumptions and model of the study, therefor trajectoryparameters were calculated using the trajectory analysis method by AMOS and the study conducted the following results: There is an influence relationshipfor each of the following variables: Personality characteristics, emotional intelligence, psychological and professional pressures on traffic accidents, and showed the non-existence of an influence relationship of the risk behavior and social responsibility on traffic accidents; as for the interaction variable between experience and emotional intelligence indicatedthat there is an influence relationship on traffic accidents variable, but the rest of the variables were not significantand the results also have ledto the quality of matching the assumed model to the collected data ofthe study sample.
Description: علم النفس عمل و تنظيم
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25112
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bettayeb-souad.pdf11,58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.