Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25183
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorالشايب, محمد الساسي-
dc.contributor.authorشطي, حبيبة-
dc.date.accessioned2021-
dc.date.available2021-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25183-
dc.descriptionتخصص: علم النفس التربويen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى الصلابة النفسية لدى أساتذة التعليم الابتدائي بمدينة ورقلة، وكذا معرفة علاقة مستوى الصلابة النفسية لدى أساتذة التعليم الابتدائي بمدينة ورقلة بكل من الجنس والتخصص والمؤهل العلمي والأقدمية، ولتحقيق أهداف الدراسة اتبعنا الخطوات الأساسية للمنهج الوصفي باعتباره المنهج المناسب للدراسة، وتم استخدام مقياس الصلابة النفسية ل کوبازا" (1982)، ترجمة وتعديل "مخيمر (2002)، بعد التأكد من خصائصه السيكومترية، بحساب صدقه وثباته، ويتكون من ثلاثة أبعاد (الالتزام، والتحكم والتحدي) ومن ثلاثة وثلاثين (33) بند، تكون بعد الالتزام من (13) بندا، وبعد التحكم من (8) بنود، وبعد التحدي من (12) بندا، وتكونت عينة الدراسة من (99) أستاذا منهم (24) ذكورا و (75) إناثا تم اختيارهم اختيار عرضيا عن طريق الانترنت، كما تم جمع البيانات وتحليلها إحصائيا اعتمادا على الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية النسخة (spss)v20 وقد تم استخدام الأساليب الإحصائية التالية للتحقق من نتائج الدراسة: معامل ارتباط بيرسون، وتحليل التباين الثلاثي، والمتوسط الحسابي واختبار (ت) لعينة واحدة، وقد أسفرت نتائج الدراسة على أن مستوى الصلابة النفسية لدى أساتذة التعليم الابتدائي بمدينة ورقلة مرتفع، أما بالنسبة لمتغيرات الجنس والتخصص والمؤهل العلمي والأقدمية) فقد أظهرت النتائج عدم وجود علاقة دالة إحصائيا بينها وبين الصلابة النفسية، وقد تم تفسير النتائج المتواصل إليها في ضوء الإطار النظري لهذه الدراسة.en_US
dc.description.abstractthe level of psychological Hardness of primary education teachersA study on a sample of primary education teachers in the city of ouarglaThe current study aimed toknow the level of psychological Hardness of primaryeducation teachers in the city of Ouargla, as well as the relationship of the level ofpsychological hardness of primary education teachers in the city of Ouargla withboth gender, specialization, scientific qualification and seniority, and to achieve theobjectives of the study we followed the basic steps of the descriptive curriculum asthe appropriate approach to study, and it was used. The Psychometric HardnessScale for "Copaza" (1982), translated and modified by "Mekhemer" (2002), afterverifying its psychometric properties, by calculating its sincerity and stability, andit consists of three dimensions (commitment, control, and challenge) and thirty-three items, which are after commitment from (15)items and after controlling from(15) items, and after controlling for (16) items, the sample consisted of (99)teachers, including (24) males and (75) females, who were randomly selectedthrough the internet. Data were also collected and analyzed. Statistically dependingon the statistical package for social sciences version (spss) V20, the followingstatistical methods were used to verify the results of the study: Pearson correlationcoefficient, triple analysis of variance, arithmetic mean and (T) test for one sample,and the results of the study resulted in a decrease in the MS Psychological hardnessdecreased. As for the variables (gender, specialization, academic qualification andseniority), the results showed that there was no statistically significant relationshipbetween it and psychological hardness, and the findings were interpreted in light ofthe theoretical framework of this study.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouargla-
dc.relation.ispartofseries2020;-
dc.subjectالصلابة النفسيةen_US
dc.subjectاساتذة التعلم الابتدائيen_US
dc.titleمستوى الصلابة النفسية لدى أساتذة التعليم الابتدائي "دراسة على عينة من الأساتذة بمدينة ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chati-habiba.pdf872,29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.