Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25254
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorآمال, كزيز-
dc.contributor.authorخيرة, بغدادي-
dc.date.accessioned2021-03-21T20:40:09Z-
dc.date.available2021-03-21T20:40:09Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25254-
dc.descriptionعلم الاجتماع والديمغرافياen_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على المجالات الاجتماعية التي يتفاعل فيها كل من المدرس والمتمدرس والتي تسهم في تشكيل تمثلات عن سلطة المدرسة والتي تؤدي إلى تشكل هوية المتمدرس، وعلى هذا الأساس انطلقت الدراسة من تساؤل رئيس وهو كالتالي : - كيف تنعكس سلطة المدرس في الحقل التفاعلي للمجالات الاجتماعية على تشكل هوية المتمدرس ؟ تم الاعتماد في هذه الدراسة على المنهج الكيفي بهدف الإلمام بطبيعة الظاهرة المدروسة وفهمها بطريقة ممنهجة وعلمية تهدف إلى فهم أفعال وتفاعلات المبحوثين وفهم الواقع الفعلي للمدرسة الجزائرية من خلال السعي للإلمام بمجمل التفاعلات الاجتماعية لكل من المدرس والمتمدرس، ومن هنا تعتبر دراسة حالة أحد الأساليب المندرجة تحت إطار المنهج الكيفي الاعتماد عليها التي حيث تقوم أساسا على الاهتمام بدراسة الوحدات الاجتماعية بصفتها الكلية ثم النظر إلى الجزئيات المتعلقة بها. ومنه شملت عينة الدراسة 19 متمدرسا و 15 مدرسا مست جميع المستويات الدراسية لمجالين عمرانيين ( حضري وشبه حضري)، وبعد أن تم جمع البيانات وتحليلها من خلال أداة المقابلة والملاحظة بالمشاركة والملاحظة البسيطة تم التوصل إلى النتائج التالية: هناك عقلنة توجه أفعال وتفاعلات المدرس تغترب أغلبها لمجال التمدرس لكنها لا ترقى غالبا إلى إنتاج سلطة رمزية تشكل هوية المتمدرس بل تغترب إلى المجال الوظيفي من سلطة المنهاج والتقييم والقوانين المدرسية والمجال المهني، حيث نجد أن المتمدرس يرى في هذه السلطة سلطة تحد أفعاله وتفاعلاته داخل وخارج مجال التمدرس. كما نجد أن هوية المتمدرس مشتتة بين تفاعلات المدرس وبين المجال المدرسي، يكون فيها محتما على تطبيق تلك القواعد والخضوع لتلك الموارد المشكلة لسلطة مجال التمدرس، ومنه إن سلطة المدرس الرمزية بدأت تغيب تدريجا لكنها لا تزال نوعا ما مرتبط بعض المجالات الداعمة لها كالأسرة خاصة في المجال الشبه حضري نتيجة العلاقات الإنسانية الاجتماعية ( تقليدية نوعا ما) التي تجمع بعض المدرسين والأسر .en_US
dc.description.abstractThe present study aims to identify the social areas in which both the teacher and the teacher interact and that contribute to the formation of representations of the authority of the school that lead to the formation of the identity of the teacher, and on this basis began the study from the main question as follows How is teacher authority reflected in the interactive field of industrial aircraft? This study relied on the qualitative approach in order to familiarize with the nature of the phenomenon studied and understand in a systematic and scientific way aimed at understanding the actions and interactions of the respondents and understanding the actual reality of the Algerian school by seeking to know the overall social interactions of both the teacher and the teacher, hence the case study is one of the methods The qualitative approach to rely on, which is based mainly on the study of social units as a college and then look at the relevant particles. The sample of the study included 19 teachers and 15 teachers that touched all levels of study for two urban areas (urban and semi-urban), After the data were collected and analyzed through the interview tool, participatory observation and simple observation, the following results were reached: There is a rationality that guides the actions and interactions of the teacher, most of whom are alienated to the field of schooling, but they often do not amount to producing a symbolic authority that constitutes the identity of the teacher. We also find that the identity of the teacher is dispersed between the interactions of the teacher and the school field, where it is inevitable to apply those rules and submit to those resources to form the authority of the field of schooling, and that the symbolic authority of the teacher began to gradually disappear, but still somewhat linked to some areas of support, such as family The quasi-urban is the result of social (rather traditional) human relationships that bring together teachers and families.-
dc.description.abstractLa présente étude vise à identifier les domaines sociaux dans lesquels l'enseignant et l'enseignant interagissent et contribuent à la formation de représentations de l'autorité de l'école conduisant à la formation de l'identité de l'enseignant. Comment l'autorité de l'enseignant se reflète-t-elle dans le champ interactif des domaines sociaux sur la formation de l'identité de l'école? Cette étude s’appuyait sur la méthodologie qualitative afin de se familiariser avec la nature du phénomène étudié et de le comprendre de manière systématique et scientifique dans le but de comprendre les actions et les interactions des répondants et de comprendre la réalité de l’école algérienne en cherchant à connaître les interactions sociales globales de l’enseignant et de l’enseignant; L'approche qualitative sur laquelle s'appuyer, qui repose principalement sur l'étude des unités sociales en tant que collège et ensuite sur les particules pertinentes. L’échantillon de l’étude comprenait 19 enseignants et 15 enseignants de tous les niveaux d’études pour deux zones urbaines .urbaine et semi-urbaine, Une fois les données collectées et analysées à l'aide de l'outil d'interview, d'une observation participative et d'une observation simple, les résultats suivants ont été atteints: Il existe une rationalité qui guide les actions et les interactions de l'enseignant. La plupart d'entre elles sont étrangères au domaine de la scolarisation, mais elles ne constituent souvent pas une autorité symbolique constituant l'identité de l'enseignant. Nous constatons également que l'identité de l'enseignant est dispersée entre les interactions de l'enseignant et du domaine scolaire, où il est inévitable d'appliquer ces règles et de se soumettre à ces ressources pour former l'autorité du domaine de la scolarisation, et que l'autorité symbolique de l'enseignant a commencé à disparaître progressivement, tout en restant liée à certains domaines de soutien, tels que la famille. Le quasi-urbain est le résultat de relations humaines sociales (plutôt traditionnelles) qui réunissent enseignants et familles.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversité Kasdi Merbah Ouarglaen_US
dc.subjectهوية المتمدرسen_US
dc.subjectسلطة المدرسen_US
dc.subjectالتمثلاتen_US
dc.subjectالسلطة الرمزيةen_US
dc.subjectالسلطة الوظيفيةen_US
dc.subjectالنموذج الثقافيen_US
dc.subjectschoolboy identityen_US
dc.subjectteacher authorityen_US
dc.subjectrepresentationsen_US
dc.subjectsymbolic authorityen_US
dc.subjectfunctional authorityen_US
dc.subjectcultural modelen_US
dc.subjectidentité de l'enseignanten_US
dc.subjectautorité de l'enseignanten_US
dc.subjectreprésentationsen_US
dc.subjectautorité symboliqueen_US
dc.subjectautorité fonctionnelleen_US
dc.subjectmodèle culturelen_US
dc.titleهوية المتمدرس وعلاقتها بتمثلاته لسلطة المدرس - دراسة ميدانية ببعض المؤسسات التعليمية بولاية بسكرة -en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de sociologie - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KEZIZ_Amel.pdf6,29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.