Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25423
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | فائزة خمقاني | - |
dc.contributor.author | نسيبة فاطمة الزهراء باسة | - |
dc.contributor.author | نور الهدى حمايمي | - |
dc.date.accessioned | 2021-04-15T20:36:36Z | - |
dc.date.available | 2021-04-15T20:36:36Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25423 | - |
dc.description | تخصص: أدب عربي حديث ومعاصر | en_US |
dc.description.abstract | تتمحور هذه الدراسة حول " ظاهرة الاغتراب في الشعر الجزائري المعاصر ـ مرحلة التسعينيات ـ " , من خلال اجرائيتي الوصف و التحليل , بغية التعرف على أهم تجليات ظاهرة الاغتراب في الشعر الجزائري المعاصر , ثم دراسة مدى تأثير هذه الظاهرة على بناء القصيدة الجزائرية التسعينية ؛ و ذلك من خلال دراسة اللغة الشعرية , و كذا الصورة الشعرية , ثم الايقاع أو الموسيقى الشعرية في ديواني " تغريبة جعفر الطيار " ليوسف وغليسي , و " تحولات فاجعة الماء " لعبد الحميد شكيل . وعلى هذا الأساس فقد تضمن البحث مقدمة , وفصل أول ؛ تناولنا فيه ( أهم المفاهيم اللغوية و الاصطلاحية لظاهرة الاغتراب , و كذا تجليات هذه الظاهرة في الشعر الجزائري المعاصر ) , و فصل ثان ؛ تحدثنا فيه عن ( تأثير الظاهرة في بناء القصيدة الجزائرية في فترة التسعينيات ، وكيف استطاعت أن تؤثر على لغة الشاعر , وكذا في خياله من خلال صوره الشعرية , و أيضا على موسيقاه الشعرية ) , و خاتمة احتوت أهم النتائج التي توصلنا إليها من خلال تحليلنا للظاهرة وللنصوص الشعرية . | en_US |
dc.description.abstract | This study focuses on < the phenomenon of alienation in contemporary Algerian poetry – the period of nineties – > through the two procedures of description and analysis , in order to identify the most important manifestation of the phenomenon of alienation in contemporary Algerian poetry , then study the extent of the effect of this phenomenon on the construction of the poem Algerian ninetieth : this is through studying the poetic language , as well as the poetic image , and then the rhythm or poetic music in the two collections of ( the relegation or the alienation of jaafar al – tayyar - ) by youssefouaglissy , and ( water tragedy transformation ) by Abd El Hamid Shakeel . On this basis , the research included an introduction and a first chapter : We dealt with it ( the most important linguistic and idiomatic concepts of the phenomenon of alienation , as well as the manifestations of this phenomenon in contemporary Algerian poetry ) , and a second chapter : In it we talked about ( the effect of the phenomenon on the construction of the Algerian poem in the nineties , and how it managed to influence the poet s language , as well as his imagination through his poetic images , and also his poetic music ) , and a conclusion that contained the most important results that we reached through our analysis of the phenomenom and the texts poetic . | - |
dc.description.abstract | : Cette étude se concentre sur < le phénomène d aliénation dans la poésie algérienne contemporaine – la période des années 90 - > , a travers les deux procédures de description et d analyse , afin d identifierles manifestations les plus importantes de la phénomène d aliénation dans la poésie algérienne contemporaine , puis étudier l étendue de l effet de ce phénomène sur la construction du poème algérien quatre – vingt – dixième : C est en étudiant le langage poétique , ainsi que l image poétique , puis le rythme ou la musique poétique dans les deux recueils de <L occidentalisation ou l aliénation de jaafarAl – tayyar> de Youssef ouaglissy , et < Transformations de la tragédie de l eau> d Abdel – Hamid Shakeel . Sur cette base , la recherche comprenait une introduction et un premier chapitre : Nous en avons traite ( les concepts linguistiques et idiomatiques les plus importants du phénomène d aliénation, ainsi que les manifestations de ce phénomène dans la poésie algérienne contemporaine ) , et un deuxième chapitre : On y parlait ( l effet du phénomène sur la construction du poème algérien dans les années 90 , et comment il a pu affecter la langue du poète , ainsi que son imagination atravers ses images poetiques , aussi sa musique poetique ) , et une conclusion qui contenait les resultants les plus importants auxquels nous sommes parvenus gracea notre analyse du phénomène et des textes poetiques . | - |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | University Kasdi Merbah Ouargla | en_US |
dc.relation.ispartofseries | ;2020 | - |
dc.subject | الاغتراب | en_US |
dc.subject | شعر التسعينيات | en_US |
dc.subject | أثر | en_US |
dc.subject | الشعر الجزائري المعاصر | en_US |
dc.subject | غربة | en_US |
dc.subject | relegation | en_US |
dc.subject | ninetieth poetry | en_US |
dc.subject | impact | en_US |
dc.subject | contemporary Algerian poetry | en_US |
dc.subject | alienation | en_US |
dc.subject | L occidentalisation | en_US |
dc.subject | poésie des années 1990 | en_US |
dc.subject | impact | en_US |
dc.subject | poésie algérienne contemporaine | en_US |
dc.subject | alienation | en_US |
dc.title | ظاهرة الاغتراب في الشعر الجزائري المعاصر[مرحلة التسعينيات] | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Département de Langue Arabe - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
HAMAIMI-BASSA.pdf | 434,02 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.