Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25691
Title: فاعلية تصميم تعليمي- تعلمي قائم على النظرية البنائية في اكتساب مفاهيم القياس النفسي وتنمية عادات العقل لدى طلبة قسم العلوم الاجتماعية
Authors: مشري, سلاف
الأشراف, فطيمة الزهرة
Keywords: التصميم التعليمي – التعلمي
اكتساب مفاهيمالقياس النفسي
تنمية العادات العقلية
a teaching-learning curriculum designed
the acquisition of material measurement concepts
developing habits of mind
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة فاعلية تصميم تعليمي – تعلمي بنائي في اكتساب مفاهيم مادة القياس النفسي وتنمية عادات العقل لدى طلبة الجامعة. وعليهاعتمدت الباحثة في هذه الدراسة المنهج التجريبي، إذ تم تطبيقها على عينة من طلبة قسم العلوم الاجتماعية بجامعة الوادي قدر عدد أفرادها بـ(60) طالبا وطالبةاختيروا بطريقة عشوائية بسيطة، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما تجريبية خضعت للمتغير المستقل والقياس القبلي، ومجموعة ضابطة لم تخضع للمتغير المستقل وخضعت للقياس القبلي. وقد تم تطبيق هذه الدراسة خلال السداسي الأول من الموسم الجامعي 2018/2019.وبالإضافة إلى ذلك قامت الطالبة ببناء اختبار يقيس مدى اكتساب الطلبة لمفاهيم القياس النفسي، وإعداد تصميم تعليمي تعلمي بنائي، وتبني مقياس عادات العقل الذي أعدهCarlRodgersوعربه كل من عناقرة والجراح (2014)، ومنه تم تطبيق مقياسي الدراسة قبلياً وبعدياً على مجموعتيها التجريبية والضابطة وذلك لمعرفة الفروق بين متوسطات درجات الطلبة. وباستخدام اختبار تحليل التباين المصاحب (Ancova) تم الحصول على النتائج التالية: وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05)بين متوسطات درجات طلبة المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعديلاختبار مفاهيم القياس النفسي لدى طلبة قسم العلوم الاجتماعية بجامعة الوادي. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05)بين متوسطات درجات طلبة المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمقياس عادات العقل لدى طلبة قسم العلوم الاجتماعية بجامعة الوادي. وهو ما جعلنا نستنتج بأن التصميم التعليمي – التعلمي البنائي المقترح في هذه الدراسة كانت له فاعلية في اكتساب الطلبة لمفاهيم القياس النفسي لكن لم تثبت فاعليته في تنمية العادات العقلية لدى الطلبة.
The goal of the current study is to know the effectiveness of a teaching-learning curriculum designed under the constructional theory in the acquisition of material measurement concepts and developing habits of mind for university students.To enrich this goal, the student used the experimental approach, it is applied within a sample from social sciences department¸ it includes 59 students chosen simply and randomly. The sample is divided into four groups. Two of them are experimental, one of these undergoned by the independent variable (the opened teaching strategy) and the before measuring, the other one is undergone by only the independent variable.The other two groups didn't undergone by the independent variable and just one of them undergoned by the before measuring. This study is applied during the first semester of the academic year 2018 – 2019.To confirm the extent of the achievement of the study, the student built a test that measures the extent of the acquisition of the psychological measurement. Also she prepared a teaching- learning design based on the constructional theory and she adopted the measurement of habits of mind which done by Carl Rodgers and translated into Arabicby ANAQUIRA and ALDJARRAH (2014). After finding their psychometric characterristics, the two measures of study applied after and befor on the two groups (E, C) to know the difference between the average of the student's degrees in the four groups.Using the test of inequality analysis(ancova(, we found the following results: - There are statistical differences in the level of indication (0.05) between the average of degree of the two groups of student's (E, C) in the test of the acquisition of the after psychological concepts of measurement within the students of the social science department in the university of EL Oued. - There are no statistical differences in the level of indication (0.05) within the average of degrees of the two groups students (E, C) in the before measuring of the standard of habits of mind within the students of social sciences department of EL Oued university. The study resulted that the proposed teaching-learning curriculum which is based on the constructural theory has a great effect in the student's acquisition of the concepts of psychological measurement but it is invalid for student's habits of mind.
Description: علم الـنفس وعلــوم التربيـــــة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25691
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fatma_zohra_Doctorat.pdf1,62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.