Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26061
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorخميس, محمد سليم-
dc.contributor.authorبن طرية, سارة-
dc.contributor.authorبن طرية, عفاف-
dc.date.accessioned2021-
dc.date.available2021-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26061-
dc.descriptionتخصـــــــــــص: علـــــــــــم النفس العيــــــــاديen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة مركز الضبط وكذا علاقته بمعنى الحياة لدى المراهقين المتمدرسين في المرحلة الثانوية وقد استخدمت الدراسة المنهج الإرتباطي العلائقي المنبثق من المنهج الوصفي لملائمته للدراسة الحالية ، حيث تكونت عينة الدراسة من 314 متمدرسا في بمرحلة التعليم الثانوي , ولجمع البيانات استخدمت الدراسة مقياس مركز الضبط وكذا مقياس معنى الحياة , وللمعالجة الإحصائية للبيانات تم استخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS ) ،وقد أظهرت الدراسة النتائج التالية : لا توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين مركز الضبط ومعنى الحياة كما أوضحت نتائج الفرضية الثانية ان لدى افراد عينة الدراسة مستوى معتدل من معنى الحياة ,كما بينت نتائج الفرضية الثالثة ان جميع افراد عينة الدراسة يتمتعون بمركز ضبط داخلي ,هذا وقد اسفرت نتائج الفرضية الرابعة عن عدم وجود فروق دالة إحصائيا بین درجات افراد العینة على مقیاس معنى الحياة لذوي الضبط الداخلي تعزى لمتغیر الجنس,اما عن الفرضية الخامسة فقد تبين وجود فروق دالة إحصائيا بین درجات افراد العینة على مقیاس معنى الحیاة لذوي الضبط الداخلي تعزى لمتغیر التخصص وذلك لصالح التخصص العلمي.ولقد تمت مناقشة وتفسير النتائج بالعودة إلى الدراسات السابقة ، وما كتب نظريا حول الموضوع والعودة للواقع المعاش وفي الأخير تبقى هذه النتائج محدودة بعينة الدراسة ومنهجها وأدواتها.en_US
dc.description.abstractThe current study aimed to identify the nature of the control center as well as its relationship to the meaning of life among adolescents studying in the secondary stage. The study used the relational approach emanating from the descriptive approach for its suitability to the current study. Where the study sample consisted of 314 secondary school students and to collect data the study used the control center scale as well as the meaning of life scale, and for the statistical treatment of the data, the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program was used, and the study showed the following results: There is no statistically significant relationship between the control center and the meaning of life, as the results of the second hypothesis showed that individuals have The study sample has a moderate level of meaning of life, as the results of the third hypothesis showed that all members of the study sample enjoy an internal control center. The results of the fourth hypothesis resulted in the absenceof statistically significant differences between the scores of the sample members on the meaning of life scale for those with internal control due to the gender variable. For the fifth hypothesis, it was found that there are statistically significant differences between the scores of the sample members on the meaning of life scale for people with disabilities Internal ducks are attributed to the variable of specialization, in favor of the scientific specialization.The results were discussed and interpreted by referring to previous studies, and what was written theoretically on the subject and returning to the lived reality. In the end, these results remain limited to the study’s sample, method and tool-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouargla-
dc.subjectمعنى الحياةen_US
dc.subjectمركز الضبطen_US
dc.subjectمدينة ورقلةen_US
dc.subjectطلبة الثانويةen_US
dc.titleمركز الضبط(داخلي /خارجي) وعلاقته بمعنى الحياة لدى عينة من طلبة الثانوية دراسة ميدانية ببعض ثانويــــات مدينة ورقلــــةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben tria-sarah_compressed.pdf1,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.