Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26557
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبوزيد, بوحفص-
dc.contributor.authorبادة, شيماء-
dc.date.accessioned2021-
dc.date.available2021-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26557-
dc.descriptionتخصص : التخطيطي الديموغرافي والتنميةen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى أسباب التخلي عن التمدرس بين الجنسين في المستوى الثانوي ، وذلك باستخدام المنهج الوصفي التحليلي وبالاعتماد على الاستبيان الذي تم توزيعه على مجتمع الدراسة والمتمثل في تلاميذ المتخلين عن الدراسة ، وبعد جمع البيانات وتفريغها وذلك بالاعتماد على برنامج الإحصائي spss واختبار الفرضيات من خلال استخدام بعض الاختبارات الإحصائية تم التوصل إلى أن كل من المتغييراتالزواج المبكر ، الضعف القرائي ، رفقاء السوء ، سوء معاملة الأساتذة ،كثر المشاكل الأسرية، ضعف الإدارات المدرسية ،تدني الوضع الاقتصادي، إلزام الأسرة الطالب بتعلم حرفة ما وتحمل مسؤولية الأسرة لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى للجنس . أما فيما يخص متغير الرسوب المتكرر فتوصلنا أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية تعزى للجنس .en_US
dc.description.abstractThis study aims at the reasons for the abandonment of schooling between both sexes at the secondary level, using the descriptive analytical approach and based on the questionnaire that was distributed to the study population, which is the students who abandoned the study, and after collecting and unloading data, depending on the statistical program spss and testing hypotheses through the use of Some statistical tests were found that all of the variables are early marriage, reading weakness, bad companions, mistreatment of teachers, many family problems, weak school administrations, low economic status, obligating the student’s family to learn a craft and take responsibility for the family. There are no statistically significant differences. attributed to sex. As for the repetitive repetition variable, we found that there are statistically significant differences due to gender.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouargla-
dc.subjectالمنظومة التربويةen_US
dc.subjectالتسرب المدرسيen_US
dc.subjectالمستوى الثانويen_US
dc.titleدراسة مقارنة للتخلي عن التمدرس بين الجنسين في المستوى الثانوي " دراسة ميدانية على عينة من المتخلين بمدينة تقرت 2021"en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bada-chaima.pdf827,26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.