Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26745
Title: التقويم النفسي التربوي للطفل الموهوب باستخدام حقيبة ملف الأداء ( بورت فوليو) « portfolios » Educational and psychological assessment of the gifted child using the portfolio
Authors: غالم فاطيمة
Keywords: psychological and educational assessment
gifted child
portfolio
Issue Date: 10-Nov-2021
Series/Report no.: Volume 13, Numéro 4 2021 B;
Abstract: تعد عملية التقويم للنشاطات التعليمية من القضايا المهمة التي تواجه المعلمين في تدريس الأطفال الموهوبين والتي يحتاج فيها المدرس الناجح لاستخدام العديد من أساليب القياس والتقويم كالاختبارات التحصيلية واختبارات القدرات .....الخ , وذلك من أجل تتبع تطور نمو قدرات الطفل الموهوب , إلا أن المعلم يحتاج إلى أساليب أخرى أكثر شمولية للتعرف والكشف عن الخصائص النمائية للطفل الموهوب, فـلذلك يلجأ للاعتماد على أسلوب بديل قائم على إعداد حقيبة تحتوي كل أداءات الطفل سواء تعلق ذلك بنشاطاته التعلمية ينجزها داخل الفصل الدراسي أو مهام يكلف بها, أو كذلك نتائج لاختبارات نفسية وتربوية وذلك بهدف الوصول إلى معرفة الملامح الشخصية و الذاتية الأكاديمية للطفل الموهوب . لذا جاءت هذه الورقة لتقديم طريقة أو أسلوب تقويم نفسي تربوي يقوم على ملف أعمال الموهوب من خلال الوقوف على أهميته ومكوناته في مجال تدريس الأطفال الموهوبين Assessment of educational activities is one of the important issues facing teachers in teaching gifted children. In this process of assessment, the successful teacher needs to use many methods of evaluation, such as achievement tests, aptitude tests, etc., in order to keep track of the development of the gifted child’s abilities. The current study aims to direct the attention of teachers of gifted students towards using a method in educational psychological evaluation based on preparing a portfolio that contains all the child’s performances, whether related to his learning activities that he accomplishes in the classroom or tasks assigned to him, or also the results of psychological and educational tests obtained with the aim of gaining a knowledge of his/her personal traits and tracking the growth of his abilities and academic achievement
Description: مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الاجتماعية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26745
ISSN: 2170-1121
Appears in Collections:numéro 49 SSH V13 N4 2021B

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S4916.pdf111,86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.