Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27962
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorإسماعيل, سيبوكر-
dc.contributor.authorقادري, أنفال-
dc.date.accessioned2022-04-14T10:22:37Z-
dc.date.available2022-04-14T10:22:37Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27962-
dc.descriptionاللغة والأدب العربيen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة المعنونة بـ "دور الشواهد اللغوية في توجيه القراءات القرآنية الشاذة في كتاب المحتسب لابن جني أنموذجا" إلى إبراز أهمية ودور الشواهد اللغوية في توجيه القراءات القرآنية الشاذة، ولبلوغ هذا الهدف قُسِّم العمل على تمهيد، وفصلين، وخاتمة؛ أما الفصل الأول الذي يمثل الجانب النظري فقد تضمن أهم المباحث المتعلقة بالموضوع، وأما الفصل الثاني الذي يمثل الجانب التطبيقي فقد تم فيه تحليل القراءات القرآنية الشاذة وفق المستويات؛ الصوتي، الصرفي، النحوي، وكان المنهج المعتمد هو المنهج الوصفي، وأما الخاتمة فقد تضمنت أهم النتائج التي تمّ التوصل إليها.en_US
dc.description.abstractCette étude, intitulée "Le rôle des preuves linguistiques dans la direction des lectures coraniques anormales dans le livre d'Al-Muhtasib par Ibn Jinni", visait à souligner l'importance et le rôle des preuves linguistiques dans la direction des lectures coraniques anormales. Quant au premier chapitre, qui représente le côté théorique, il comprenait les enquêtes les plus importantes liées au sujet. Quant au deuxième chapitre, qui représente le côté pratique, les lectures coraniques anormales ont été analysées selon les niveaux. La méthode phonétique, morphologique et grammaticale, et la méthode adoptée était la méthode descriptive, et la conclusion comprenait les résultats les plus importants qui ont été atteints.-
dc.description.abstractThis study, entitled "The Role of Linguistic Evidence in Directing Anomalous Qur'anic Readings in the Book of Al-Muhtasib by Ibn Jinni", aimed to highlight the importance and role of linguistic evidence in directing anomalous Qur'anic readings. As for the first chapter, which represents the theoretical side, it included the most important investigations related to the topic. As for the second chapter, which represents the practical side, the abnormal Qur’anic readings were analyzed according to the levels. The phonetic, morphological, and grammatical method, and the adopted method was the descriptive method, and the conclusion included the most important results that were reached.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversité Kasdi Merbah Ouarglaen_US
dc.subjectالشواهد اللغويةen_US
dc.subjectالاحتجاج اللغويen_US
dc.subjectالقراءات الشاذةen_US
dc.subjectالقراءات القرآنيةen_US
dc.subjectpreuves linguistiquesen_US
dc.subjectprotestation linguistiqueen_US
dc.subjectlectures anormalesen_US
dc.subjectlectures coraniquesen_US
dc.subjectlinguistic evidenceen_US
dc.subjectlinguistic protesten_US
dc.subjectabnormal readingsen_US
dc.subjectQuranic readingsen_US
dc.titleدور الشواهداللغوية فيتوجيه القراءاتالقرآنية الشاذة في كتاب المحتسب لابن جني (أنموذجا)en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KADRI-ANFAL.pdf447,68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.