Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28287
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorحجاج, محمد الهاشمي-
dc.contributor.authorمحبوب, إيمان-
dc.contributor.authorدعاس, مليكة-
dc.date.accessioned2022-04-20T09:20:30Z-
dc.date.available2022-04-20T09:20:30Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28287-
dc.descriptionكلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير قسم العلوم التسييرen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى معرفة مستوى ودور تمكين العاملين في تحسين جودة الخدمة الصحية بالمصحة الاستشفائية الخاصة وادريغ بتقرت ، ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء استبيان مكون من 40 فقرة تشتمل خمسة أبعاد لتمكين العاملين والمتمثلة في (التدريب، العمل الجماعي، التفويض الكافي للصلاحيات، إمتلاك المعرفة، الاستقلالية في اتخاذ القرار)، وخمسة أبعاد لجودة الخدمة الصحية والمتمثلة في (الملموسية، الإعتمادية، الإستجابة، الأمان، التعاطف). وقد اشتملت عينة الدراسة على 50 عامل بالمصحة محل الدراسة ممثلين في (ممرضين، مساعدي تمريض، إداريين، أطباء ) واعتمد في تحليل بيانات الاستبيان على المقابلة والتحليل الإحصائي الوصفي باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية "spss".وخلصت الدراسة إلى: وجود مستوى مرتفع لجودة الخدمة الصحية، وجود نظرة ايجابية لتمكين العاملين من طرف العمال نظرا لاهتمام المؤسسة البالغ بأهمية هذا العنصر في تحقيق مستوى خدمة مرتفع، العلاقة الارتباطية بين تمكين العاملين كمتغير مستقل وجودة الخدمة الصحية كمتغير تابع علاقة طردية.en_US
dc.description.abstractThis study aims to know the level of the role of empowerment of working in improving the the quality of health services at the Wadi Righ clinic in Touggourt.In order to achieve the objectives of this study was built a questionnaire consisting of 40 paragraph include five dimensions to enable workers represented in(training, adequate delegation of authority, teamwork, motivation, knowledge acquisition , Autonomy in decision-making) and five dimensions of the quality of the health service represented in( tangibility, reliability, the response, safety, sympathy) The study sample consisted of 61 health workers in the clinic, represented by (administrators, nurses, nursing assistants, doctors). The sample was analyzed in descriptive statistical analysis using the statistical package program for social sciences. The study concluded that there a high level the quality of the health service the presence of positive outlook to enable workers by the workers due to the interest of institution of the importance of this element in achieving the level of service is high. and the relationship correlation between enable workers as a variable an independent and quality of the health service dependent variable a proportionate relationship-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectتمكين العاملينen_US
dc.subjectمؤسسة صحيةen_US
dc.subjectمصحة وادي ريغ بتقرتen_US
dc.subjectجودة الخدمة الصحيةen_US
dc.subjectالاعتماديةen_US
dc.subjectEmpowerment of Employeesen_US
dc.subjectQuality of Health Serviceen_US
dc.subjectWadi Righ clinic in Touggourt.en_US
dc.subjectHealth Foundationen_US
dc.titleاثر تمكين العاملين على تحسين جودة الخدمة الصحية دراسة الحالة: المصحة الاستشفائية الخاصة "وادريغ" بتقرتen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File SizeFormat 
mahboub-daase_compressed.pdf3,26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.