Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28387
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorآيت مولود, ياسمينة-
dc.contributor.authorبن درويش, زهية-
dc.date.accessioned2022-
dc.date.available2022-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28387-
dc.descriptionالتخصص: علم النفس العياديen_US
dc.description.abstractانصبّت الدّراسة الحالية حول الدّينامية الأسرية لدى المراهق الذي يعاني من التأخّر الدّراسي، لذا عمدنا إلى طرح الإشكال التالي كيف يدرك المراهق الذي يعاني من التأخّر الدّراسي دينامية نسقه الأسري؟ وللإجابة على هذا التّساؤل تمّ اقتراح فرضيات جزئية عددها سبعة، ولاختبارها ميدانيا استعنا بالمنهج العيادي المنصبّ على دراسة أربع حالات عيادية، مستعينين بالمقابلة العيادية نصف الموجهة واختبار الإدراك الأسري (FAT)، وبعد جمع البيانات وتفريغها، تمّ الوصول إلى أن المراهق الذي يعاني من التأخّر الدّراسي يدرك دينامية نسق أسرته على أنّها سيّئة الحلول والنهايات، غير واضحة الأدوار، منصهرة وسيّئة المعاملات، ومنه سيّئة التّوظيف العام مما لا يساهم بشكل فعال في تقدمه الدراسي.en_US
dc.description.abstractThe current study focused on the family dynamics of an adolescent who suffers from academic underachievement; So, we raised the following problem: How does a teenager who suffers from academic underachievement realizes the dynamism of his family system? To answer the question, seven partial hypotheses have been proposed, and for testing, we used the clinical curriculum and focused on studying four clinical cases, using the semi-directed interview and the FAT family perception test. After collecting and analysing data, we concluded that the adolescent who suffers from academic underachievement realizes the dynamics of his family pattern as poor solutions and ends, unclear roles, melted down and bad dealings, including poor public employment which does not contribute effectively to his academic progress.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.relation.ispartofseries2020;-
dc.titleالدينامية الأسرية كما يدركها المراهق المتأخّر دراسيا دراسة عيادية لأربع حالات بثانوية مولود قاسم نايت بلقاسم (ورقلة)en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben derouiche-zahia.pdf19,75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.