Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28390
Title: دور التدقيق الداخلي في إدارة المخاطر في شركات التأمين الجزائرية دراسة ميدانية لعينة من مؤسسات التأمين في مدينتي ورقلة وتقرت خلال الثلاثي الثالث لسنة 2020
Authors: قمو, آسية
دبة, وردة
قدوري, نور الهدى
Keywords: تدقيق داخلي
إدارة مخاطر
شركات تأمين
إكتتاب
إعادة تأمين
إستثمار
internal audit
insurance companies
risk management
underwriting
investment
reinsurance
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة ما مدى مساهمة التدقيق الداخلي في إدارة المخاطر في شركات التأمين للحد من مخاطر الملاءة المالية في شركات التأمين تحديدا بما يتماشى مع سياستها التنفيذية ، مع عرض لمفهوم المخاطر بالإضافة إلى التدقيق الداخلي و أنواعه و مدى مساهمته في إدارة المخاطر، هذا و قد تم التطرق لتعريف شركات التأمين ، أنواعها ، و المخاطر التي تؤثر في شركات التأمين كما أجزنا بالذكر هامش الملاءة في شركات التأمين و أهم المخاطر التي تؤثر فيها و التي لها دور في تحديد نسبة مئوية لقدرة الشركة على تحمل المخاطر التي تتعرض لها . هذا و تم إتباع المنهج الوصفي التحليلي لتحقيق أهداف هذه الدراسة و الإجابة عن تساؤلاتها و إختبار فرضياتها ، كما تم جمع البيانات من مصادرها الأولية و الثانوية ، حيث تم إعداد 82 إستبيان وتم توزيعها على مجموعة من المدققيين الداخليين و المدراء العامون ، و رؤساء المصالح و إطارات متخصصة في المحاسبة و موظفون آخرون في شركات التأمين و تم إستلامها كاملة ، و قد تم إستخدام برنامج التحليل الإحصائي ( SPSS ) لتحليل البيانات و إختبار الفرضيات ، وقد خلصت الدراسة إلى العديد من التتائج أهمها : أن التدقيق الداخلي يساهم في تقويم إدارة المخاطر وفق بعده الإداري القانوني وبعده الإجرائي الرقابي ، و أن هناك تأثير للتدقيق الداخلي على شركات التأمين ولكن بفعالية متوسطة من خلال تحليلنا للتدقيق ببعديه، إدارة المخاطر لا يكفيها التدقيق ذو البعد الإجرائي الرقابي بل يجب أن يكون للتدقيق أرضية إدارية قانونية ليكون أكثر تأثير على فعالية إدارة المخاطر وبالتالي التأثير على المخاطر الرئيسية، الإستعداد الجيد لمواجهة مختلف المخاطر التي تواجه الشركات بقيام تحليل آليات سير التدقيق المناسبة و الأكثر تأثيرا لمواجهة المخاطر الرئيسية ( مخاطر الاكتتاب ، و إدارة عمليات إعادة التأمين ) . أوصت الدراسة بضرورة الإهتمام ببرامج التدريب للعاملين في مجال إدارة المخاطر و في هيئات الرقابة ، الإشراف لأداء مهامهم بفعالية و كفاءة أكبر ، على شركات التأمين أن تزيد من عدد المراقبين و المدققين فيها و توفير الموارد المالية و الأدوات المختلفة لهم التي من شأنها أن تساعدهم و تقلل من جهدهم و تزيد من فعاليتهم أثناء قيامهم بمهامهم ، تحسين نوعية الخدمات بإدخال تقنيات تسيير جديدة و تعميم المعلوماتية في كل المستويات، الإسراع بإحداث قسم خاص بإدارة التدقيق الداخلي على مستوى كل شركات التأمين للتخلص من المركزية
This study aimed to find out the extent to which internal audit contributes to risk management in insurance companies to reduce the solvency risks in insurance companies specifically in line with its implementation policy, with a presentation of the concept of risks in addition to internal audit, its types and the extent of its contribution to risk management, and this and The definition of insurance companies, their types, and the risks that affect insurance companies have also been covered. We have also mentioned the solvency margin in insurance companies and the most important risks that affect them, which have a role in determining a percentage of the company's ability to bear the risks it is exposed to. A descriptive and analytical approach was followed to achieve the objectives of this study, answer its questions and test its hypotheses. Data were also collected from its primary and secondary sources, where 82 questionnaires were fully received, and the statistical analysis program (SPSS) was used to analyze the data. And testing hypotheses, and the study concluded with many results, the most important of which are: The internal audit contributes to evaluating risk management according to its legal administrative dimension and its supervisory procedural dimension. There is an effect of internal auditing in insurance companies, but with moderate effectiveness through our two-dimensional audit analysis. After a supervisory procedure, the audit should have a legal administrative ground to have more impact on the effectiveness of risk management and consequently the impact on the main risks, being well prepared to face the various risks facing companies by analyzing the appropriate and most effective audit mechanisms to face the main risks (underwriting risks, management of re-operations Insurance) The study recommended paying attention to training programs for workers in the field of risk management and in control and supervisory bodies, to perform their tasks effectively and Greater efficiency, the insurance company should increase the number of its observers and auditors, and provide financial resources and various tools for them, that would help them, reduce their effort and increase their effectiveness while carrying out their tasks, improve the quality of services by introducing new management techniques and spread information. At all levels, expediting the creation of a special department for the internal audit department at the level of all insurance companies to get rid of centralization .
Description: محاسبة و تدقيق
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28390
Appears in Collections:Département des sciences financiéres et comptabilité - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
debba-kadouri.pdf3,51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.