Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28754
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorصالح, عبدي-
dc.contributor.authorشرف الدين, مليكة سعيد-
dc.date.accessioned2022-04-27T10:17:42Z-
dc.date.available2022-04-27T10:17:42Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28754-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.en_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى: معرفة مستوى مساهمة أستاذ التربية البدنية والرياضية في الوحدة التعليمية في ضوء المنهاج التربوي في تفعيل مجال الانتماء للمواطنة لدى تلاميذ المرحلة الثانوية، و معرفة الفروق في تقديرات أفراد العينة تعزى لمتغير التصنيف (أستاذ رئيسي). وتم اعتماد المنهج الوصفي ، واستخدم الطالب الباحث استبيانا محكما من طرف بعض الأساتذة ، حول مستوى مساهمة أستاذ التربية البدنية والرياضية من خلال الوحدة التعليمية في ضوء المنهاج التربوي في تفعيل مجال الانتماء للمواطنة لدى تلاميذ المرحلة الثانوية ، وبعد التحقق من صدق وثبات الأداة أجريت الدراسة على عينة متكونة من30 أستاذا للتربية البدنية والرياضية بثانويات ولاية غرداية ،وقد أظهرت الدراسة أن أستاذ التربية البدنية والرياضية يساهم في تفعيل مجال الانتماء للمواطنة لدى تلاميذ المرحلة الثانوية في الوحدة التعليمية في ضوء المنهاج التربوي بمستوى مرتفع، و أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات أفراد العينة حول مساهمة أستاذ التربية البدنية والرياضية في تفعيل مجال الانتماء للمواطنة لدى تلاميذ المرحلة الثانوية في الوحدة التعليمية في ضوء المنهاج التربوي تعزى لمتغير التصنيف. وعلى ضوء هذه النتائج تقدم الطالب الباحث بمجموعة مقترحات .en_US
dc.description.abstractThe current study aimed at knowing the level of the contribution of a teacher of physical education and sports in the educational unit in the light of the educational curriculum in developing the field of belonging to citizenship among secondary school student , and knowing the differences in the estimations of the sample members due to the classification variable (principal teachers).The descriptive approach was adopted, and the researcher used a refined questionnaire on the part of some teachers about the level of the contribution of the teachers of physical education and sports through the educational unit in light of the educational curriculum in developing the field of belonging to citizenship among secondary school students, and after verifying the validity and reliability of the tool, the study was conducted on a sample of 30 of physical education and sports teachers in the state of Ghardaia high schools, the study showed that the physical education and sports teacher contributes to the development of the field belonging to citizenship among secondary school students in the educational unit in light of the educational curriculum at a high level, and that there are no statistically significant differences in the estimations of the sample members about the contribution of physical education and sports teacher in developing the field belonging to citizenship among secondary school students in the educational unit in light of the educational curriculum is due to the classification variable of.in light of these results, the researcher student made a set of proposals-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectأستاذ التربية البدنية والرياضيةen_US
dc.subjectمجال الانتماء للمواطنةen_US
dc.subjectالوحدة التعليميةen_US
dc.subjectالمنهاج التعليميen_US
dc.subjectPhysical Education and Sports teacher-
dc.subjectthe field belonging to citizenship-
dc.subjectEducational unit.-
dc.titleدور أستاذ التربية البدنية والرياضية في تفعيل مجال الانتماء للمواطنة لدى التلاميذ في الوحدة التعليمية في ضوء المنهاج التعليميen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مليكة سعيد شرف الدين.pdf1,59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.