Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29597
Title: علاقة المشاركة الوجدانية المدركة بمفهوم الذات الأكاديمية لدى تلاميذ ضعيفي التحصيل في المواد العلمية في مرحلة التعليم المتوسط دراسة ميدانية ببعض متوسطات مدينة تقرت
Authors: غالم, فاطمة
يروسي, نور الإيمان
Keywords: المشاركة الوجدانية المدركة
ضعيفي التحصيل الدراسي
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: سعت الدراسة الحالية إلى دراسة العلاقة بين المشاركة الوجدانية المدركة ومفهوم الذات الأكاديمية لدى عينة من تلاميذ السنة الأولى والرابعة متوسط ضعيفي التحصيل الدراسي في المواد العلمية في مرحلة التعليم المتوسط. وقصد الإجابة على إشكالية الدراسة تم صياغة الفرضيات التالية: • توجد فروق في مفهوم الذات الأكاديمية لدى تلاميذ ضعيفي التحصيل الدراسي في المواد العلمية في مرحلة التعليم المتوسط باختلاف الجنس. • توجد فروق في مفهوم الذات الأكاديمية لدى تلاميذ ضعيفي التحصيل الدراسي في المواد العلمية في مرحلة التعليم المتوسط باختلاف المستوى التعليمي (سنة أولى ورابعة متوسط). • ـ توجد فروق في المشاركة الوجدانية المدركة لدى تلاميذ ضعيفي التحصيل الدراسي في المواد العلمية في مرحلة التعليم المتوسط باختلاف الجنس. • توجد فروق في المشاركة الوجدانية المدركة لدى تلاميذ ضعيفي التحصيل الدراسي في المواد العلمية في مرحلة التعليم المتوسط باختلاف المستوى الدراسي. • توجد علاقة بين المشاركة الوجدانية المدركة ومفهوم الذات الأكاديمية لدى تلاميذ ضعيفي التحصيل الدراسي في المواد العلمية في مرحلة التعليم المتوسط. وتم الاعتماد على المنهج الوصفي الملائم لهذه الدراسة، حيث تكونت عينة الدراسة الأساسية من 102 تلميذ وتلميذة اختيروا بطريقة عشوائية حصصية من بعض متوسطات مدينة تقرت ومن بين التلاميذ الذين يدرسون السنة الأولى والرابعة متوسط ـ خلال السنة الدراسية2020 /2021) كما تم الاعتماد في جمع البيانات على الأدوات الآتية: • استبيان المشاركة الوجدانية المدركة من تصميم الطالبة. • مقياس مفهوم الذات الأكاديمية من تصميم الباحثة غالم فاطمة. وبعدما تم التأكد من الخصائص السيكومترية للأدوات من خلال حساب معاملات الصدق والثبات، تم تطبيقها على عينة الدراسة الأساسية، ثم عولجت البيانات احصائيا باستخدام اختبار "ت" تم الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعيةSPSS (20.0) . وتوصلت الدراسة الى النتائج الآتية: • لا توجد فروق في مفهوم الذات الأكاديمية لدى تلاميذ ضعيفي التحصيل الدراسي في المواد العلمية في مرحلة التعليم المتوسط باختلاف الجنس. • لا توجد فروق في مفهوم الذات الأكاديمية لدى تلاميذ ضعيفي التحصيل الدراسي في المواد العلمية في مرحلة التعليم المتوسط باختلاف المستوى الدراسي (سنة أولى ورابعة متوسط). • لا توجد فروق في المشاركة الوجدانية المدركة لدى تلاميذ ضعيفي التحصيل الدراسي في المواد العلمية في مرحلة التعليم المتوسط باختلاف الجنس. • لا توجد فروق في المشاركة الوجدانية المدركة لدى تلاميذ ضعيفي التحصيل الدراسي في المواد العلمية في مرحلة التعليم المتوسط باختلاف المستوى الدراسي. • لا توجد علاقة بين المشاركة الوجدانية المدركة ومفهوم الذات الأكاديمية لدى تلاميذ ضعيفي التحصيل الدراسي في المواد العلمية في مرحلة التعليم المتوسط. وقد نوقشت هذه النتائج المتوصل إليها في ضوء التراث النظري للدراسات السابقة.
The current study sought to examine the relationship between perceived emotional participation and the concept of academic self in a sample of first and fourth-year pupils with poor academic achievement in middle school subjects. In order to answer the problem of the study, the following hypotheses were formulated: • There are differences in the concept of academic self among pupils with poor educational attainment in scientific subjects at the middle level of education by gender. • There are differences in the concept of academic self among pupils with poor educational attainment in scientific subjects at the intermediate level of education depending on the level of education (first and fourth year average). • There are differences in the emotional participation perceived by pupils with poor educational attainment in scientific subjects at the middle level of education by gender. • There are differences in the emotional participation perceived by pupils with poor educational attainment in scientific subjects at the intermediate level of education depending on the level of study. • There is a relationship between perceived emotional participation and the concept of academic self among pupils with poor educational attainment in scientific subjects at the intermediate level of education. The appropriate descriptive curriculum was relied upon for this study, with the basic study sample of 102 pupils selected randomly by some city averages that were approved and among pupils studying the first and fourth year average during the 2020/21 school year. Data collection was also based on the following tools: • Emotional participation questionnaire understood by the student's design. • The measure of the concept of academic self by researcher Galm Fatima. After the sequometry characteristics of the instruments were confirmed by calculating honesty and stability transactions, they were applied to the basic study sample, and the data were then statistically processed using the SPSS Statistical Package (20.0( The study found the following results: • There are no differences in the concept of academic self among pupils with poor educational attainment in scientific subjects at the middle level of education by gender. • There are no differences in the concept of academic self among pupils with poor educational attainment in the middle school subjects depending on the level of study (first and fourth year average). • There are no differences in the emotional participation perceived by pupils with poor educational attainment in scientific subjects at the middle school level by gender. • There are no differences in the emotional participation perceived by pupils with poor educational attainment in scientific subjects at the intermediate level of education depending on the level of study. • There is no relationship between perceived emotional participation and the concept of academic self among pupils with poor educational attainment in scientific subjects at the intermediate level of education. • These findings were discussed in the light of the theoretical heritage of previous studies.
Description: تخصص: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29597
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
berrousi -nour elimane1,82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.