Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29675
Title: Désulfuration du naphta par l’Hydrotraitement-vérification de l’unité U300/RHM2/HMD
Authors: ATIA, Abbas
HABES, Marwa
LEZERGUI, Nesrine
Keywords: Naphtha
reforming
pre-treatment
sulfur
octane number
catalyst
Issue Date: 2022
Publisher: Université KASDI-MERBAH Ouargla
Abstract: La présence de soufre dans le naphta a influé directement sur l’efficacité de l’unité de reforming catalytique et donc sur l’indice d’octane NO. Donc notre but était la vérification de l’efficacité de l’unité de prétraitement U300/RHM2/HMD. Le taux de soufre en amont et en aval de l’unité U300 reste 12 ppm presque inchangées, donc il faut vérifier les paramètres de marche. Après la vérification la température, la pression et de taux de charge de l’unité de prétraitement et d’après ceux de design, on a remarqué que les valeurs trouvées sont acceptables et ne sont pas loin des conditions opératoires conçues par le design. Alors, on a recommandé le changement des catalyseurs des deux unités (prétraitement et reforming) par de nouveaux catalyseurs (RH-616-Q) et (RG 682). Après ce changement, le taux du soufre dans le naphta a baissé à une valeur inférieure à 0.5ppm ce qui a conduit à une amélioration de l’indice d’octane du Naphta de 78 à 92.
The presence of sulfur in the naphtha directly influenced the efficiency of the catalytic reforming unit and therefore theoctane number NO. So our goal was to verify the effectiveness of the U300/RHM2/HMD pretreatment unit. The sulfur level upstream and downstream of the U300 unit remains 12 ppm almost unchanged, so the operating parameters must be checked. After checking the temperature, pressure and loading rate of the pretreatment unit and according to those of design, it was noticed that the values found are acceptable and are not far from the operating conditions designed by the design. Therefore, it was recommended to change the catalysts of the two units (pretreatment and reforming) with new catalysts (RH-616-Q) and (RG 682). After this change, the sulfur level in the naphtha dropped to a value below 0.5ppm which led to an improvement in the octane number of the naphtha from 78 to 92.
أثر وجود الكبريت في وقود البنزين بشكل مباشر على كفاءة وحدة الإصلاح الحفزي وبالتالي على رقم الأوكتان NO. لذلك كان هدفنا هو التحقق من فعالية وحدة المعالجة المسبقة U300 / RHM2 / HMD. يظل مستوى الكبريت في المنبع والمصب لوحدة U300 12 جزء في المليون دون تغيير تقريبًا، لذلك يجب التحقق من معلمات التشغيل. بعد فحص درجة الحرارة والضغط ومعدل الحمل لوحدة المعالجة المسبقة ووفقًا لتلك الخاصة بالتصميم، لوحظ أن القيم الموجودة مقبولة وليست بعيدة عن ظروف التشغيل التي صممها التصميم. لذلك، يوصى بتغيير محفزات الوحدتين (المعالجة المسبقة وإعادة التشكيل) بمحفزات جديدة (RH-616-Q و (RG 682). بعد هذا التغيير، انخفض مستوى الكبريت في وقود البنزين إلى قيمة أقل من 0.5 جزء في المليون مما أدى إلى تحسن مؤشر أوكتان وقود البنزين من 78 إلى 92
Description: Industries pétrochimiques
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29675
Appears in Collections:Département de Génie des procédés - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mémoire désulfuration du naphta-Vf v du 17.06.22.pdf2,88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.