Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29804
Title: الإعلانات في التلفزيون الجزائري وإلتزامها بالمعايير الإشهارية دراسة سيميولوجية لعينة من الومضات الإشهارية المبثة على التلفزيون الجزائري
Authors: حمايمي, محرز
بالمسعود, سعيدة
طفحي, خيرة
Keywords: الإعلانات في التلفزيون
المعايير الإشهارية
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تعتبر الإعلانات حقل واسع يصعب تحليله أو إدراك أهميته, كون هذا الأخير يقوم بالتأثير على المشاهد, وهذا من خلال عرض المنتجات بشكل متكرر على التلفزيون من اجل جذب اكبر عدد من المستهلكين للسلعة أو الخدمة دونما اعتبار لتطبيق معايير اشهارية التي تتحكم في نجاح أو فشل السلعة, ـ حاولت هذه الدراسة إن تعالج موضوع الإعلانات والتزامها بالمعايير الاشهارية في الومضات الاشهارية المنبثة على التلفزيون الجزائري ,من خلال معرفة دلالات الألوان والأشكال في الخطاب الاشهاري التلفزيوني . والتعرف على مدى الالتزام بالمعايير الاشهارية موضوع الدراسة, والتعرف على دلالات الزمان والمكان في الومضات الاشهارية المنتقاة, ومعرفة التزام التلفزيون الجزائري في تطبيق المعايير الاشهارية . خلصت لدراسة إلى جملة من النتائج نذكر اهمها: تحمل الومضات الاشهارية المححلة تحليلا سيميولوجيا أبعادا جمالية وفنية للمكان الذي أظهرت فيه جمال الإضاءة واللون بالإضافة إلى جمال الشخصيات والمنتج, إضافة إلى الفرق الكبير بين ومضة وأخرى من خلال استعمال المعايير وإبرازها. كما لاحظنا إن اختيار موقع التصوير كان يتناسب وكل ومضة على اعتباره يساهم بشكل كبير في فهم المادة الاشهارية, ومضمونها وارتباطها بالسلعة وبالتالي سهولة معرفة المنتج وهدا ما يؤدي إلى ترسيخه في ذهن المتلقي أو المشاهد. وعليه يمكن القول إن هناك تباين بين الومضات من حيث الالتزام بتطبيق المعايير.
a study, advertising is a wide field thatFor is difficult to analyze or realize its importance, as the latter influences the viewer, and this is by repeatedly displaying products on television in order to attract more consumers to the good or service without regard to the application of advertising criteria that control the success or failure of 8 of this study To address the issue of advertisements and their commitment to advertising standards in the advertising flashes broadcast on Algerian television, by knowing the connotations of colors and shapes in the television advertising discourse. And to identify the extent of commitment to the advertising standards subject of the study, and to identify the connotations of time and place in the selected advertising flashes, and to know the commitment of Algerian television in the application of advertising standards. _The study concluded a number of results, the most important of which are: The analyzed advertising flashes carry a semiological analysis of aesthetic and technical dimensions to the place where they showed the beauty of lighting and color in addition to the beauty of the characters and the product, in addition to the great difference between one flash and another through the use and highlighting of criteria. We also noticed that choosing the location of the filming was proportional to each flash, considering that it contributes greatly to understanding the advertising material, its content and its connection to the commodity, and thus the ease of knowing the product, to its consolidation in the mind of the recipient or viewer. of standards
Description: وزارة التعليم العالي و البحث العلمي جامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية العلوم الانسانية والاجتماعية قسم علوم الاعلام والاتصال بعنوان : تخصص: السمعي البصري
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29804
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
belmessaoud-saida.pdf1,24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.