Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29822
Title: INFLUENCE OF THE INCLUSION OF A PERFORATED GEOTEXTILE ON THE BEARING CAPACITY OF DUNE SAND
Authors: KEBAILI, Mustapha
MEHIRI, Hadil
MESSAOUDI, Fatma
Keywords: California Bearing Ratio
geotextile
dune sand
Issue Date: 2022
Publisher: Kasdi Merbah University of Ouargla
Abstract: As for the desert regions, southern Algeria faces a scarcity of road materials recommended in international standards. The current trend is therefore to adapt road construction techniques to the specificities of local materials, including sand dunes. The latter is, in fact, abundant and free, and can be an alternative to the materials used. The study carried out concerns the reinforcement of dune sand with a geotextile product, in order to improve its cohesion. The study relates to the Californian bearing test applied to sand alone, then reinforced by the geotextile material. Some geometric properties of the geotextile are modified by applying regularly spaced holes with variation of their diameter and their spacing. The study carried out shows quite interesting results, and is applicable in practice in order to appreciate its suitability.
يعاني الجنوب الجزائري، كبقية المناطق الصحراوية من ندرة المواد المستخدمة في إنجاز الطرق مقارنة بالمعايير الدولية المعتمدة. لذا فإن الاتجاه الحالي هو تكييف التقنيات المستعملة في إنجاز الطرق على استخدام المواد المحلية ومن ضمنها رمال الكثبان. تتميز هذه الرمال بوفرتها ومجانيتها وقد تشكل بديلا للمواد المستعملة. تهتم الدراسة المنجزة بتدعيم رمل الكثبان بمادة جيونسيجية بغرض تحسين التلاصقية بها. تعتمد الدراسة على تجربة دليل الحمولة الكاليفورني على الرمل الطبيعي، ثم عند تدعيمه بالمادة الجيونسيجية. تم تغيير بعض الخصائص الهندسية للمادة الجيونسيجية باعتماد ثقوب منجزة بها، مع تبديل منهجي لأقطار تلك الثقوب وكذا البعد بينها. تظهر الدراسة المنجزة نتائج ملفتة للانتباه، قابلة للتطبيق الميداني لمشاهدة مدى صلاحيتها واقعيا
Résumé A l’image des régions désertiques, le Sud Algérien confronte une rareté des matériaux routiers recommandés dans les normes internationales. La tendance actuelle est donc d'adapter les techniques de construction des routes aux spécificités des matériaux locaux dont fait partie le sable de dunes. Ce dernier est, en effet, abondant et gratuit, et peut être une alternative aux matériaux utilisés. L'étude réalisée porte sur le renforcement du sable de dunes par un produit géotextile, en vue d’améliorer sa cohésion. L'étude porte du l’essai de portance Californien appliqué au sable seul, puis renforcé par le matériau géotextile. Quelques propriétés géométriques du géotextile sont modifiées par application de trous régulièrement espacés avec variation de leur diamètre et de leur espacement. L'étude réalisée montre des résultats assez intéressants, et est applicable dans la pratique en vue d’apprécier sa convenance.
Description: Highways and art facilities
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29822
Appears in Collections:Département de Hydraulique et Génie Civil - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
thesis of mehiri and messaoudi_compressed_compressed.pdf1,01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.