Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29839
Title: الدّلالات الرّمزية للصّورة الفتوغرافية في عكس وترجمة ظاهرة الهجرة غير الشّرعية حسب مقاربة رولان بارث
Authors: حمايمي, محرز
حمدان, شهرزاد
زاهية, سعاد
Keywords: الرمز
الدلالة
الصورة الفتوغرافية
الهجرة غير الشرعية
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: اكتسحت الصّورة بأنواعها مختلف مجالات الحياة المعاصرة والحديثة و فرضت سيطرتها على مجالات عدة أهمها مجال الإعلام والميديا،حيث توجه عدة علماء ومختصين وأساتذة على تباين تخصصاتهم لدراستها مستعملين مناهج وتقنيات مختلفة حيث جاءت دراستنا هذه لمعرفة الدلالات الرمزية للصورة الفوتوغرافية في ظاهرة الهجرة غير الشرعية ببلادنا، وقد طبقنا فيها المنهج السيميولوجي من خلال مقاربة رولان بارث تحديدا لمحاولة الكشف عن الدلالات والمعاني الايحائية في عينة من الصور لهذه الظاهرة، ومن أهم النتائج التي توصلنا إليها:اكتشاف رموز سائدة ضمنيافي الصورة الفتوغرافية من بينها اظهار خصوصيات وتجلي الخطاب البصري بوصفه خطابا موازيا للخطاب اللغوي (فمن خلال المشهد في الصورة تصلنا القصة دون ان تحكى لنا او تكتب) وايضا الصورة الفتوغرافية تضمنت معاني رمزية نفسية وسيسيولوجية لمضمون رسالتها تهدف لإيصال ما تحويه من آلام ومعاناة المهاجر غير الشرعي الى المجتمع ومنها معاني الانسانية، الشفقة، الندم العنصرية، القهر، والاعتقاد الخاطئ، والاستسلام كما ان الصورة الفتوغرافية هي تمثيل تناظري للواقع من خلال عكسها ونقلها له حرفيا في شكلها وحجمها المصغر ومن زاوية معينة حسب ما يراد منها.
The image of all kinds swept the various fields of contemporary and modern life and imposed its control over several areas, the most important of which is the field of media and communication, we applied the semiological approach through Roland Barth’s approach specifically to try to reveal the connotations and suggestive meanings in a sample of images for this phenomenon, and one of the most important results we reached: The discovery of prevalent symbols implicitly in the photographic image, among them showing the peculiarities and manifestation of the visual discourse as a discourse parallel to the linguistic discourse (Through the scene in the picture, the story reaches us without being told or written to us) and also the photographic image included psychological and sociological symbolic meanings of the content of its message, aiming to convey the pain and suffering of the illegal immigrant to society, including the meanings of humanity, pity, racist regret, oppression, and false belief. And surrender, just as the photographic image is an analogue of reality by reflecting it and transferring it to it literally in its form and size. Ha miniature and from a certain angle as intended.
Description: التخصص سمعي بصري
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29839
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hamdane-chahrazad.pdf1,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.