Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29871
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | بن قويدر, عاشور | - |
dc.contributor.author | طلالة, ابتسام | - |
dc.date.accessioned | 2022 | - |
dc.date.available | 2022 | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29871 | - |
dc.description | تخصص: فلسفة عامة | en_US |
dc.description.abstract | الغزالي قبل استقراره في التصوف كان يشك في كل العلوم التي تقودنا إلى الحقائق حتى إنه كان يشك في نفسه وبسبب النور الذي ألهمه الله في الصدر والإيمان شفي من هذا المرض ثم نقد الحواس والعقل في أنهما لايصلان إلى معرفة يقينية فالحواس خداعة والعقل غير معصوم من الخطأ الزلل.وعلم الكلام يقوم بحفظ عقيدة أهل السنة من البدع ومن مصادر التصوف العامة الهنود واليهود والمسيحيين ،والهنود البراهما حكماء الهنود والتصوف عندهم مبني على فكرة التناسخ أما عن المصدر اليهودي الذي هو زعيمه فيلون يؤكد على النظرية المتقاربة من الهيلية إلى اللامتناهي أما المصادر الخاصة فهي القرآن الذي من قرأه نال لأجر والحرف بعشر حسنات وآداب تلاوته وتفسيره والسنة والحديث الذي هو خارج عن القرآن ثم ننتقل إلى طرق الصوفية التي هي المشاهدة والمكاشفة مشاهدة الأنبياء والمرسلين ،طرق القادرية والخلوتية ومراتب الحقيقة تتحدث عن الباطنية كما أن الغزالي أنكر دور الفلاسفة وقام بصدهم في كتابه تهافت الفلاسفة حتى رد عليه ابن رشد في كتابه تهافت التهافت والسلوك في بداية حياته في الطرق الصوفية والمتكلمين أما بالنسبة للاعتقاداعتقاد أهل الحق وإتباع طريق لهداية إلى المولى عز وجل | en_US |
dc.description.abstract | Al-Ghazali, before he settled in Sufism, was suspicious of all the sciences that lead us to the facts, to the extent that he doubted himself, and because of the light that God inspired in the chest and faith, he was cured of this disease. Theology preserves the belief of the Sunnis from heresies and from the general sources of mysticism of the Indians, Jews and Christians, and the Brahman Indians are the sages of the Indians, and their mysticism is based on the idea of reincarnation. Whoever reads it will be rewarded, and the letter with ten good deeds and the etiquette of reciting it, its interpretation, the Sunnah and hadiths that are outside the Qur’an. Then we move on to the Sufi paths, which are witnessing and revealing, witnessing the prophets and messengers, the methods of Qadiriyah and khulwah and the levels of truth that speak of esotericism, just as Al-Ghazali denied the role of philosophers and repelled them in his book The Incoherence of the Philosophers Until IbnRushd responded to him in his book The Incoherence of Incoherence and Conduct at the beginning of his life in the Sufi orders and the theologians. As for belief, the belief of the people of truth and following his path Daye to God Almighty | - |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | univ-ouargla | en_US |
dc.subject | التصوف | en_US |
dc.subject | الاعتقاد | en_US |
dc.subject | السلوك | en_US |
dc.title | التصوف بين السلوك والإعتقاد أبو حامد الغزالي | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | philosophie Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
zitouni-issraa.pdf | 562,47 kB | Adobe PDF | View/Open | |
talala-ibtisem.pdf | 541,21 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.