Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29881
Title: أثر التكنولوجيا الجديدة للإعلام والإتصال على العلاقات العامة داخل المؤسسة الإقتصادية "دراسة ميدانية مؤسسة توزيع الكهرباء والغاز ورقلة"
Authors: صالحي, عبد الرحمان
دادة موسى, رضوان
Keywords: التكنلوجيا الحديثة
الإعلام
الإتصال
العلاقات العامة
المؤسسة الإقتصادية
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة للتعرف على مدى إستخدام التكنولوجيا الجديدة للإعلام والإتصال في المؤسسة الإقتصادية وخاصة مؤسسة توزيع الكهرباء والغاز بورقلة وفي قسم العلاقات العامة خاصة. ما هو تأثير تكنولوجيا الإعلام والإتصال الرقمية على العلاقات العامة داخل المؤسسة الإقتصادية ؟ وكيف إنعكس ذالك على مؤسسة توزيع الكهرباء والغاز بورقلة خاصة؟. 1. التساؤلات الفرعية:  هل هناك قسم للعلاقات العامة بمؤسسة توزيع الكهرباء والغاز بورقلة؟  ماهو أثر وأهمية إستخدام قسم العلاقات العامة في مؤسسة توزيع الكهرباء والغاز بورقلة للتكنولوجيات الحديثة للإعلام والإتصال؟.  كيف يمكن للتكنولوجيات الحديثة للإعلام والإتصال بقسم العلاقات العامة أن تساهم في توزيع المعرفة في المؤسسة؟ و استنادا الى هذه التساؤلات سعينا لتحقيق مجموعة من الأهداف :  التعرفعلى مدى إستخدام التكنولوجيا الجديدة للإعلام والإتصال في المؤسسة الإقتصادية وخاصة مؤسسة توزيع الكهرباء والغاز بورقلة.  التعرف على أهم أشكال التكنولوجيا الحديثة للإعلام والإتصال المستخدمة بذات القسم.  التدريب على أهم أشكال الإتصال التي تستفيد من التكنولوجيا الحديثة في العلاقات العامة بالمؤسسة.  التعرف على كيفية التوظيف الأمثل للمستخدمات التكنولوجية الحديثة للإعلام والإتصال في جميع مراحل والأنشطة الخاصة بالعلاقات العامة بالمؤسسة محل الدراسة. وقد اعتمدنا على منهج دراسة الحالة: ولقد تم الاعتماد على اداة الاستبيان و الملاحظة لجمع البيانات من المبحوثين حيث تم تقسيم الاستمار الى ثلاث محاور: المحور الأول:تواجدقسم العلاقات العامة بمؤسسة توزيع الكهرباء والغاز بورقلة المحور الثاني: أثر وأهمية إستخدام قسم العلاقات العامة في مؤسسة توزيع الكهرباء والغاز بورقلة للتكنولوجيا الإعلام والإتصال الحديثة . المحور الثالث: مساهمة التكنولوجيا الجديدة للإعلام والإتصال في توزيع المعرفة في المؤسسة. معتمدين على العينة القصدية و قد تم الاعتماد في هذه الدراسة على 16 مفردة و قد توصلت هذه الدراسة الى مجموعة من النتائج اهمها:  تحتوي مؤسسة توزيع الكهرباء والغاز على قسم للعلاقات العامة وتعد هذه الأخيرة نشاط يهدف الى تحقيق التعاون والتفاهم بين المؤسسة وجمهورها.  وظيفة العلاقات العامة في مؤسسة توزيع الكهرباء والغاز بورقلة هي وظيفة إدارية اتصالية جوهرها الأساسي مجموعة من الوظائف المبنية على أسس اتصالية تهدف من خلالها إلى خلق جو من التواصل المستمر والتفاهم والانسجام سواء على المستوى الداخلي للمؤسسة أو على المستوى الخارجي  تقوم المؤسسة على تلبية احتياجات الجمهور من خلال التواصل الفعال الذي تقوم به باعتبار أن العلاقات العامة هي الاتصال  تعتمد العلاقات العامة على وسائل الإعلام والإتصال الجماهرية كالتفزيون والراديون، بحيث تعتبر هذه الوسائل بوصولها لمختلف شرائح المجتمع بمختلف الفئات والأصناف
This study aims to identify the extent of the use of new technology for information and communication in the economic institution, especially the Electricity and Gas Distribution Corporation of Ouargla, and in the Public Relations Department in particular. What is the impact of modern information and communication technology on public relations within the economic institution? And the Electricity and Gas Distribution Corporation in Ouargla? Sub-questions: 1. Is there a public relations department at the Electricity and Gas Distribution Corporation of Ouargla? 2. What is the impact and importance of using the Public Relations Department in the Electricity and Gas Distribution Corporation in Ouargla for modern media and communication technologies? 3. How can the new technologies of information and communication in the Public Relations Department contribute to the distribution of knowledge in the institution? Based on these questions, we sought to achieve a set of goals:  To identify the extent to which the new technology for information and communication is used in the economic institution, especially the Electricity and Gas Distribution Corporation of Ouargla.  Acquaintance with the most important forms of modern information and communication technology used in the same department.  Training on the most important forms of communication that benefit from modern technology in the public relations of the institution.  Recognizing how to optimally employ the modern technological users of information and communication in all stages and activities of public relations in the institution under study. We have relied on the case study approach: We have relied on the questionnaire and observation tool to collect data from the respondents, where the questionnaire was divided into three axes: The first axis: the presence of the Public Relations Department of the Electricity and Gas Distribution Corporation in Ouargla The second axis: the impact and importance of using the Public Relations Department in the Electricity and Gas Distribution Corporation in Ouargla for modern media and communication technology. The third axis: the contribution of new media and communication technology to the distribution of knowledge in the institution. Relying on the intentional sample, this study was based on 16 items. This study reached a set of results, the most important of which are:  The Electricity and Gas Distribution Corporation has a public relations department, and the latter is an activity that aims to achieve cooperation and understanding between the Corporation and its public.  The public relations function in the Electricity and Gas Distribution Corporation of Ouargla is a communicative administrative function whose main core is a group of functions based on communicative foundations, through which it aims to create an atmosphere of continuous communication, understanding and harmony, both at the internal level of the institution or at the external level.  The institution is based on meeting the needs of the public through effective communication, given that public relations is communication  Public relations depend on mass media and communication, such as television and radio, so that these questions are considered to reach different segments of society in different categories and categories.
Description: التخصص: الإتصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29881
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dada moussa-redouane.pdf1,79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.