Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29926
Title: تمثلات الواقع الاجتماعي في الكوميديا الصامتة دراسة تحليلية سيميائية على عينة من اللقطات في أفلام "شارلي شابلن"
Authors: سويقات, لبنى
زروقي, وئام
Keywords: تمثلات
الواقع الاجتماعي
الكوميديا
الكوميديا الصامتة
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تتطرق هذه الدراسة إلى تمثلات الواقع الاجتماعي في الكوميديا الصامتة و تحديدا في عينة من اللقطات في أفلام " شارلي شابلن " ، و هي عبارة عن دراسة تحليلية سيميائية انطلقت من التساؤل الرئيسي الآتي : كيف عكست الأفلام الكوميدية الصامتة لشارلي شابلن الواقعالاجتماعي المعاش للأفراد و المجتمعات ؟ ، و قد كان هدف الدراسة هو فك الرموز و استنطاق الدلالات و مختلف المعاني الكامنة في عينة من اللقطات في أفلام " شارلي شابلن " لمعرفة مدى تجسيد الكوميديا الصامتة للواقع الاجتماعي . واستخدمت الدراسة منهج التحليل السيميولوجي بالإعتماد على مقاربة رولان بارث كونه المنهج الأنسبالذي يهدف إلى الغوص في الرموز و الإشارات و الكشف عن مختلف المعاني و الدلالات الكامنة التي احتوتها عينة من اللقطات في أفلام " شارلي شابلن " ، و لإنجاز هذه الدراسة كان لا بد من تحديد مجتمع البحث و عينة الدراسة ، حيث أن مجتمع البحث يتمثل في مجموع الأفلام الكوميدية الصامتة لشارلي شابلن التي تعالج القضايا و الظواهر الاجتماعية في الواقع المعيش ، أما بالنسبة لعينة الدراسة فهي عينة قصدية حيث كان الاختيار بأسلوب عمدي و قصدي لـ 3 أفلام كوميدية صامتة لشارلي شابلن . وقُسِمَت الدراسة إلى فصلين ، الفصل الأول يحتوي على الإطار المنهجي و النظري للدراسة ، و الفصل الثاني يحتوي على الإطار التطبيقي للدراسة أين وُضِعَت بطاقة تقنية للمخرج ، إضافة إلى بطاقة تقنية عن كل فيلم من الأفلام عينة الدراسة ، و من ثم التقطيع التقني للقطات المختارة وصولا إلى التحليل التعييني و التضميني لها و التحليل السوسيوثقافي ، و في الأخير وبعد التحليل السيميولوجي لعينة من اللقطات وفق مقاربة رولان بارث توصلت الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات أهمها ما يلي : • جسدت الكوميديا الصامتة الواقع الاجتماعي المعاش للأفراد و المجتمعات من خلال رموز و إشارات بعضها كانت واضحة و بعضها احتاجت إلى تحليل دقيق ، وظفها المخرج " شارلي شابلن " في قالب كوميدي هزلي ساخر . • جاءت الرموز غير اللغوية ( غير اللفظية ) في الأفلام الكوميدية الصامتة لشارلي شابلن حاملة لرسائل و دلالات ضمنية تمثلت في معاناة الأفراد من الفقر الذي يدفع بهم في كثير من الأحيان إلى السرقة و ارتكاب جرائم أخرى كالقتل و الإعتداء على ممتلكات الآخرين و الاغتصاب و غيرها ، معاناة المهاجرين من شبح البطالة و هروبهم من الأوضاع المعيشية المزرية بحثا عن فرص عمل و واقع معيشة أفضل ، إنتشار الفوضى جراء غياب الضوابط الاجتماعية التي تحكم الأفراد ، كل هذا في قالب ترفيهي مسلي لا يمل المشاهد منه . • تضمنت الأفلام الكوميدية الصامتة لشارلي شابلن العديد من القيم الاجتماعية أهمها التكافل، التعاون ، التضامن و التآزر .
This study deals with the social reality representations in the silent comedy, specifically in sample shots from the films“Charlie Chaplin", and it is a semiotics analytical study that started from the following main question: how did the silent comedy films of Charlie Chaplin reflect the lived social reality of individuals and societies? , and the aim of the study was to decode symbols and interrogate the semantics and the various meanings inherent in a sample shots from the films"Charlie Chaplin" to find out the extent to which the silent comedy embodies social reality. The study used the semiological analysis method based on Roland Barth's approach as it is the most appropriate method that aims to delve into symbols, signs and reveal the various meanings and underlying connotationscontained in a sampleshots from the films"Charlie Chaplin". In order to complete this study it was nessecary to define the research and the study sample, whereas the research community is represented in the silent comedy films of Charlie Chaplin that deal with social issues and phenomena in the living reality, as for the study sample, it is an intentional sample, where the selection was in a deliberate and intended manner for 3 silent comedy films by Charlie Chaplin. The study was divided into two chapters , the first chapter contains the methodological and theoretical framework of the study , and the second chapter contains the applied framwork of the study where a technical card was placed for the director , in addition to a technical card for each of the films in the study sample , and then the technical cutting of the selected clips down to the spesific and implicit analysis and the sociocultural analysis .Finally, after the semiological analysis of a sample of the snapshots according to the approach of Roland Barthes , the study reached a set of conclusions ,the most important of which are the following : • The silent comedy embodied the lived social reality of individuals and societies through symbols and signs, some of them were clear and some that required careful analysis. The director "Charlie Chaplin” employed them in a form of satirical comedy. • The non-verbal symbols in the silent comedy films of Charlie Chaplin carried messages and implicit connotations represented in the suffering of individuals from poverty , which often leads them to steal and commit other crimes such as murder , assault on the property of others ,rape and so on , the suffering of immigrants from the specter of unemployment and their escape from the miserable living conditions in search of job opportunities and a better living reality , the spread of chaos due to the absence of social controls that govern individuals , all of this is in the form of an entertaining that the viewer does not get tired of . • Charlie Chaplin's silent comedy films included many social values, the most important of which are solidarity, cooperation and synergy.
Description: تخصص: سمعي بصري
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29926
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
zerrouki-wiam.pdf1,05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.