Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29943
Title: إستخدام و متابعة أساتذة التعليم الثانوي لمادة التاريخ و الجغرافيا بمدارس الثانوية لقناة الذاكرة الجزائرية للأغراض العلمية بولاية ورقلة دراسة ميدانية على أساتذة التعليم الثانوي لمادة التاريخ و الجغرافيا بمدارس الثانوية لولاية ورقلة
Authors: قانة, مسعود
سالمي, بلال
طيبي, محمد عبد الرزاق
Keywords: قناة الذاكرة الجزائرية
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الى وصف واقع استخدام و متابعة أساتذة التعليم الثانوي لمادة التاريخ و الجغرافيا بمديرية التربية لولاية ورقلة من خلال دراسة عينة من أساتذة مادة التاريخ و الجغرافيا العاملين في المدارس الثانوية التابعة لمديرية التربية لولاية ورقلة اللذين يتابعون قناة الذاكرة الجزائرية كما هدفت الدراسة الى التعرف على دوافع استخدام قناة الذاكرة الجزائرية من طرف عينة الدراسة و كذا الإشباعات المحققة منه تبعا لمتغيرات الدراسة : الجنس ، سنواتالخبرة. حيث انطلقت دراستنا من التساؤل الرئيسي التالي : ما هو واقع استخدام و متابعة أساتذة التعليم الثانوي لمادة التاريخ والجغرافيا لقناة الذاكرة الجزائرية ؟ و يندرج تحته جملة من الأسئلة الفرعية و هي كالآتي:  ما هي عادات و انماط استخدام أفراد العينة لقناة الذاكرة الجزائرية للأغراض العلمية؟.  ما هي دوافع استخدام ومتابعةا أفراد العينة لقناة الذاكرة الجزائرية؟  ما هي الإشباعات المحققة لقناة الذاكرة الجزائرية؟  هل لمتغير الجنس أثر في استخدام أفراد العينة لقناة الذاكرة الجزائرية للأغراض العلمية؟.  هل لمتغير الخبرة أثر في استخدام ومتابعة لقناة الذاكرة الجزائرية للأغراض العلمية؟. وقد تمثلت الفرضية الرئيسية لدراستنا في الآتي: هناك استخدام و متابعة أساتذة التعليم الثانوي لمادة التاريخ و الجغرافيا لقناة الذاكرة الجزائرية للأغراض العلمية بورقلة. أما الفرضيات الفرعية و قد تمثلت فيما يلي:  هناك عادات و أنماط في استخدام و متابعة قناة الذاكرة الجزائرية لأساتذة التعليم الثانوي لمادة التاريخ و الجغرافيا للأغراض العلمية.  هناك دوافع لإستخدام ومتابعة أساتذة التعليم الثانوي لمادة التاريخ و الجغرافيا لقناة الذاكرة الجزائرية.  هناك اشباعات محققة لأساتذة مادة التاريخ و الجغرافيا من خلال استخدامهم و متابعتهم لقناة الذاكرة الجزائرية.  لمتغير الجنس أثر في استخدام أفراد العينة لقناة الذاكرة الجزائرية للأغراض العلمية  لمتغير الخبرة أثر في استخدام ومتابعة لقناة الذاكرة الجزائرية للأغراض العلمية و لقد اتبعنا المنهج الوصفي في دراستنا و الذي يعد مناسباً بحكم طبيعة موضوع الدراسة ، و قد استخدمنا أداة الاستبيان لجمع البيانات عن المبحوثين المقدر عددهم ب 38 وقد تم اختيار العينة القصدية كنوع لعينة الدراسة غير احتمالية ، و قد عولجت البيانات باستخدام الحزمة الإحصائية SPSS وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: و قد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج وهي كالآتي:  نسبة متابعة و استخدام قناة الذاكرة الجزائرية لدى الأساتذة من جنس الذكور أكثر منها عند الأساتذة من جنس الإناث.  يعد إقبال المشاهدة على قناة الذاكرة عند الأساتذة ذوي سنوات الخبرة أكثر من 6 سنوات أكبر من الأخرين ذوي سنوات الخبرة 6 سنوات أو أقل.  تحظى قناة الذاكرة بإقبال كبير من طرف أساتذة التعليم الثانوي لمادة التاريخ و الجغرافيا حيث أن أغلب المبحوثين يشاهدونها "أحيانا".  أغلب المبحوثين يتابعون و يستخدمون قناة الذاكرة الجزائرية في فترات غير محددة.  أكبر عدد من المبحوثين يقضون أقل من ساعة في متابعة و استخدام قناة الذاكرة الجزائرية.للأغراض العلمية.  أغلبية أفراد العينة يتابعون و يستخدمون قناة الذاكرة الجزائرية عبر جهاز التلفزيون.  أغلب المبحوثين يتابعون و يستخدمون قناة الذاكرة الجزائرية في نهاية الأسبوع.  برر المبحوثين سبب مشاهدتهم لقناة الذاكرة الجزائرية في أنها مصدر مهم لزيادة الرصيد العلمي .  يعود إقبال أكبر عدد من أفراد العينة على قناة الذاكرة الجزائرية لرغبتهم في زيادة الرصيد العلمي.  أغلب المبحوثين يشاهدون قناة الذاكرة الجزائرية بسبب انجذابهم لطريقة تقديم البرامج.  يرى أغلب أفراد العينة أن متابعة و استخدام قناة الذاكرة الجزائرية يغرس فيهم حب اكتشاف طرق جديدة لتقديم الدرس.  يرى معظم المبحوثين أن متابعة و استخدام قناة الذاكرة الجزائرية تحقق لهم رغباتهم في الحصول على الرصيد العلمي.  أغلب المبحوثين يشعرون بالمتعة أثناء متابعة و استخدام قناة الذاكرة الجزائرية للأغراض العلمية.  أكبر عدد من أفراد العينة يرون أن متابعة و استخدام قناة الذاكرة الجزائرية تحقق لهم رغبتهم في الإطلاع على المستجدات.  أغلب أفراد العينة يثقون "أحيانا" في المضامين التي تقدمها قناة الذاكرة الجزائرية.  أكبر عدد من المبحوثين اختاروا البديل "متوسطةّ كتقييم لقناة الذاكرة الجزائرية.  لمتغير الجنس أثر في استخدام و متابعة أساتذة التعليم الثانوي لمادة التاريخ و الجغرافيا لقناة الذاكرة الجزائرية. للأغراض العلمية.إذ أن أغلب متتبعيها من فئة الذكور .  لمتغير الخبرة أثر في استخدام و متابعة أساتذة التعليم الثانوي لمادة التاريخ و الجغرافيا لقناة الذاكرة وذلك لأن أغلب متتبعيها تفوق خبرتهم أكثر من 6 سنوات و ذلك لوعيهم بمدى المضامين التي قد يستفيدون منها . 
The study aimed to describe the reality of the use and follow-up of El-Dhakira channel by secondary education teachers of history and geography working for Ouargla’s Directorate of Education by studying a sample of them who follow-up and use the channel. The study also aimed to identify the motives for using El-Dhakira Algerian channel, as well as the gratifications achieved from it, based on the study variables: gender, years of experience. Our study has started from the following main question: What is the reality of secondary education teachers of history and geography’s use and follow-up of El-Dhakira Algerian channel for scientific purposes? And sub-questions were as follows: - What are the habits and patterns of the sample members' use of the Algerian El-Dhakira Channel for scientific purposes? - What are the motives for the sample members' use and follow-up of the Algerian El-Dhakira Channel? - What are the gratifications achieved for the Algerian El-Dhakira Channel? - Does the gender variable have an effect on the sample members' use of the Algerian El-Dhakira Channel for scientific purposes? - Does the variable of experience have an impact on the use and follow-up of the Algerian El-Dhakira Channel for scientific purposes? The main hypothesis of our study was the following: There is a use and a follow-up of the Algerian El-Dhakira Channel by secondary school teachers of history and geography for scientific purposes in Ouargla. The sub-hypotheses were as follows: There are patterns of uses and following up the Algerian El-Dhakira Channel for secondary education teachers of history and geography for scientific purposes.  There are motives for the use and follow-up of secondary education teachers of history and geography for the Algerian El-Dhakira Channel. There are fulfilled gratifications for the teachers of history and geography through their use and follow-up of the Algerian El-Dhakira Channel. We have followed the descriptive methode in our study, which is appropriate by virtue of the nature of the subject of the study. We used the survey tool to collect data about the estimated 36 respondents. The intentional sample was chosen as a non-probability type of the study sample. The data was treated using the SPSS statistical package. The study reached the following results: - The percentage of follow-up and use of the Algerian El-Dhakira Channel among professors of the male sex is more than among professors of the female sex. - The demand for viewing on the El-Dhakira Channel is greater for professors with more than 6 years of experience than for others with 6 years of experience or less. - The memory channel is very popular with secondary school teachers for history and geography, as most of the respondents watch it "sometimes". - Most of the respondents follow and use the Algerian El-Dhakira Channel in unspecified periods. - The largest number of respondents spend less than an hour watching and using the Algerian Memory Channel for scientific purposes. - The majority of the sample members follow and use the Algerian El-Dhakira Channel on television. - Most of the respondents follow and use the Algerian El-Dhakira Channel at the end of the week. - The respondents justified the reason for watching the Algerian El-Dhakira Channel in that it is an important source for increasing the scientific balance. - The turnout of the largest number of sample members on the Algerian El-Dhakira Channel is due to their desire to increase the scientific balance. - Most of the respondents watch the Algerian El-Dhakira Channel because they are attracted to the way programs are presented. - Most of the sample members believe that following and using the Algerian - El-Dhakira Channel instils in them a love of discovering new ways to present the lesson. - Most of the respondents believe that following up and using the Algerian El-Dhakira Channel will fulfil their desires to obtain scientific credit. - Most of the respondents feel pleasure while following and using the Algerian El-Dhakira Channel for scientific purposes. - The largest number of respondents believe that following up and using the Algerian El-Dhakira Channel will fulfil their desire to see the latest developments. - Most of the sample members trust "sometimes" in the contents provided by the Algerian El-Dhakira Channel. - The largest number of respondents chose the “medium” alternative as an assessment of the Algerian El-Dhakira Channel. - The gender variable has an impact on secondary education teachers' use and follow-up of history and geography for the Algerian El-Dhakira Channel. For scientific purposes, as most of its followers are male.
In light of the media treatment of the Tizi Ouzou fires by An-Nahar TV, its subject matter under the fires of Algeria and eastern Algeria from August 09, 2021 to August 22, 2021, our study focused on studying the aspect of solidarity. Which Algeria witnessed following the fire incident that occurred in the same year, to attract people from the new in its purest human form Our study included asking the following question: How did the channel deal with this part of the subject and what dimensions did this part take? Where our study included systematic procedures, where the descriptive approach was followed to reach the results, relying on the two tools of observation through participation, content analysis and analysis of videos for the same mentioned period with the intended sample and the regular random sample, relying on the categories of form and content (template category, template category , journalism, topography category, photographic angles category, while content categories include actor category, subjects category, dimension category, values category, sources category, direction category) In the end, we concluded that the channel dealt differently with this topic because of the overlapping of topics on the one hand, and because of the course of the topic and this on the one hand. As for the dimensions, they have taken many dimensions in different fields that served national and patriotic values despite the slippage.
Description: التخصص: اتصال جماهيري و الوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29943
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
salmi-bilal.pdf637,19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.