Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29952
Title: | العملية الاِتصالية بين المعلم والتلميذ وأثرها على التحصيل الدراسي للتلميذ (دراسة ميدانية بإبتدائية تماسيني ع الرحمن والمجاهد مشري غزال_نموذجا_( عين الصحراء –تقرت- |
Authors: | حجاج, محمد الامين رقيبي, ريحانة |
Keywords: | العملية الِاتصالية المعلم التلميذ, الأثر التحصيل الدراسي |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | univ-ouargla |
Series/Report no.: | 2022; |
Abstract: | تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن موضوع العملية الاِتصالية بين المعلم والتلميذ وأثرها على التحصيل الدراسي للتلميذ ولهذا الغرض إعتمدنا على التساؤل الأتية:
_ماهو أثر العملية الاِتصالية بين المعلم والتلميذ على التحصيل الدراسي للتلميذ؟
_وقد تفرع عن هذا التساؤل مجموع من التساؤلات الفرعية تمثلت فيما يلي :
_ماهي طبيعة الاِتصال السائد بين المعلم والتلميذ داخل الصف الدراسي ؟
_ماأهم النقاط التي تساهم في إنجاح العملية الاِتصالية بين المعلم والتلميذ؟
_هل هناك معوقات اِتصال بين المعلم والتلميذ؟
وقد إقتضت طبيعة الدراسة إتباع المنهج الوصفي التحليلي الذي يعد من أكثر المناهج إستخداما في العلوم الإنسانية والإجتماعية مع إستخدام مجموعة من التقنيات البحثية للحصول على المعطيات الميدانية(الإستمارة) ,التي طبقت على عينة الدراسة وقد إحتوت على 20 سؤال وتمثل مجتمع الدراسة في معلمي الطور الإبتدائي وقدرت عينة الدراسة ب 36 معلم.
وإستخلصنا في الأخير أن العملية الاِتصالية بين المعلم والتلميذ وأثرها على التحصيل الدراسي للتلميذ تتمثل في العلاقة بينهما,والتواصل الفعال وهو سبب نجاح العملية التعليمية ,ممايؤدي إلى الوصول لمردود تربوي جيد. this study aims to reveal the subgectof the communication process between the teacher and the pupil and it"s impact on the pupil's academic achievement.and –what is the impact of the teacher and the pupil communication process on the pupil acadamic achievement? A set of sub_questions branched as follows: -what is the prevailing communication between that teacher and the pupil in the classroom? -What are the most importanat points that contribute in succeeding the communication processs between the teacher and the pupil the nature of this study nessitated following the descriptive analytiale method in human and social science with the use of a rang of field <<form>> this data <<form>> were applied to a sample containing 20questions and a community represented by primary school teachers .the sample was estimated at 36 teachers . FINALLY,we concluded that the success of the learning process for the teacher and the student lies in the relationship between them and effective communication,as the impact of this process on the student's acadmic achievement appears in achieving a good profit. |
Description: | التخصص: اتصال جماهيري ووسائط جديدة |
URI: | https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29952 |
Appears in Collections: | Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
regibi-raiahana.pdf | 972,98 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.