Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30071
Title: إدارة الصف لدى أساتذة التعليم الثانوي دراسة ميدانية في ثانويتي بلدية تماسين ولاية توقرت
Authors: مخن مجول, سامية
رزقان, ماما
Keywords: إدارة الصف
أساتذة التعليم الثانوي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2022;
Abstract: هدفت الدراسة إلى معرفة مستوى إدارة الصف لدى أساتذة التعليم الثانوي تبعا لمتغير(الجنس، السن، الأقدمية في العمل). لاختبار فرضيات هذه الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي استكشافي وطبقت الدراسة على عينة تكونت من 84 أستاذا وأستاذة، أما فيما يخص أدوات الدراسة فقد تم استخدام مقياس إدارة الصف من وجهة نظر أساتذة التعليم الثانوي الذي صمم من طرف( بكرواي وبن الصالح 2017/2018 ) بعد الإطلاع على الجانب النظري و الدراسات السابقة. وقد تم التأكد من صدق وثبات الأداة، و لمعالجة البيانات إحصائيا تم استخدام( اختبار"ت"، متوسط الحسابي ، اختبار "ت" لعينتين مستقلتين، وان وآي أنوفا،).و قد توصلت الدراسة إلي النتائج التالية : - مستوى إدارة الصف لدى أساتذة التعليم الثانوي مرتفع. - لا يختلف مستوى إدارة الصف لدى أساتذة التعليم الثانوي باختلاف الجنس. - لا يختلف مستوى إدارة الصف لدى أساتذة التعليم الثانوي باختلاف السن. - لا يختلف مستوى إدارة الصف لدى أساتذة التعليم الثانوي باختلاف الاقدمية في العمل. و قد تم تفسير نتائج فرضيات الدراسة على ضوء الإطار النظري والنظرية البنائية و مجموعة الدراسات السابقة.
The study aimed to know the level of classroom management of secondary education teachers according to the variable (gender, age, seniority at work). To test the hypotheses of this study, the descriptive exploratory approach was used, and the study was applied to a sample of 84 male and female professors. As for the study tools, the classroom management scale was used from the point of view of secondary education teachers, which was designed by (Bakraoui and Ben Saleh 2017/2018) after theoretical review and previous studies. The validity and reliability of the tool were confirmed, and the data were processed statistically (“T” test, arithmetic mean, “T” test for two independent samples, one and any ANOVA were used, the study reached the following results: - The level of classroom management among secondary education teachers is high. - The level of classroom management among secondary education teachers does not differ according to gender. - The level of classroom management for secondary education teachers does not differ according to age. - The level of classroom management for secondary education teachers does not differ according to their seniority in work. - The results of the study's hypotheses were interpreted in the light of the theoretical framework, the constructivist theory, and a group of previous studies.
Description: التخصص: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30071
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rezkane-mama.pdf574,95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.