Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30072
Title: مساهمة التفاؤل االستراتيجي والتفاؤل غير الواقعي في احترام الطالب الجامعي للسلوك الصحي في ظل جائحة كورونا دراسة ميدانية بجامعة قاصدي مرباح –ورقلة -
Authors: طالب, حنان
مولاي, مروة
Keywords: التفاؤل الاستراتيجي
التفاؤل غير الواقعي
السلوك الصحي
جائحة كورونا
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى محاولة معرفة مساهمة التفاؤلالاستراتيجي و التفاؤل غير الواقعي في احترام السلوك الصحي لدى الطالب الجامعي في ظل جائحة كورونا، اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي في المعالجة الميدانية، وذلك من خلال اختيار عينة عشوائية قوامها 140 طالب وطالبة (106 انثى و 34ذكر)بولايةورقلة، من جامعة قاصدي مرباح قطب جامعي 1، قطب جامعي 2 و قطب جامعي 3 حيث تراوحت أعمارهم بين 18 و38 سنة، حيث تم طرح الاسئلة التالية :  هل يساهم التفاؤل الاستراتيجي لدى الطالب الجامعي في احترام السلوك الصحي في ظل جائحة كرونا ؟  هل يساهم التفاؤل غير الواقعي لدى الطالب الجامعي في احترام السلوك الصحي في ظل جائحة كرونا ؟  هل توجد فروق دالة إحصائيا في التفاؤل الاستراتيجي لدى الطالب الجامعي تعزى لمتغير "التخصصو المستوى التعليمي "؟  هل توجد فروق دالة إحصائيا في التفاؤل الاستراتيجي لدى الطالب الجامعي تعزى لمتغيري "الجنس و السن"؟  هل توجد فروق دالة إحصائيا في التفاؤل غير الواقعي لدى الطالب الجامعي لمتغيري "التخصص و المستوى التعليمي "؟  هل توجد فروق دالة إحصائيا في التفاؤل الغير الواقعي لدى الطالب الجامعي تعزى لمتغيري "الجنس و السن"؟  هل توجد فروق دالة إحصائيا في السلوك الصحي لدى الطالب الجامعي تعزى لمتغير "التخصص و المستوى التعليمي"؟  هل توجد فروق دالة إحصائيا في السلوك الصحي لدى الطالب الجامعي تعزى لمتغير "السن والجنس"؟ وتمثلت الأدوات المطبقة في هذه الدراسة بعد التأكد من خصائصها السيكومترية:  مقياس التفاؤل الاستراتيجي.  مقياس التفاؤل غير الواقعي.  مقياس السلوك الصحي لجائحة كورونا. وبعد الاستعانةبالأساليبالإحصائية المناسبة لطبيعة أسئلة واهداف هذه الدراسة تم التوصل إلى النتائج التالية:  يساهم كل من التفاؤل الاستراتيجي والتفاؤل غير الواقعي في احترام السلوك الصحيلدى الطالب الجامعي في ظل انتشار فيروس كورونا .  لا توجد فروق دالة احصائياً عند مستوى 0،05 في التفاؤل الاستراتيجي لدى الطالب الجامعي وفقاً للجنس والسن، وتفاعل الجنس مع السن.  لا توجد فروق دالة احصائياً عند مستوى 0،05 في التفاؤل الاستراتيجي لدى الطالب الجامعي وفقاً للمستوى الدراسي والتخصص وتفاعل المستوى الدراسي مع التخصص  لا توجد فروق دالة احصائياً عند مستوى 0،05 في التفاؤل غير الواقعي لدى الطالب الجامعي وفقاً للجنس والسن، وتفاعل الجنس مع السن.  لا توجد فروق دالة احصائياً عند مستوى 0،05 في التفاؤل غير الواقعي لدى الطالب الجامعي وفقاً التخصص وتفاعل المستوى الدراسي مع التخصص.، كما أن توجد فروق دالة احصائيا عند 0،05في التفاؤل غير الواقعي لدى طالب الجامعي وفقا لمتغير المستوى الدراسي لصالح طلبة دكتوراه.  لا توجد فروق دالة احصائياً عند مستوى 0،05 في احترام السلوك الصحي لدى الطالب الجامعي وفقاً للجنس والسن، وتفاعل الجنس مع السن  لا توجد فروق دالة احصائياً عند مستوى 0،05 في احترام السلوك الصحي لدى الطالب الجامعي وفقاً للمستوى الدراسي والتخصص وتفاعل المستوى الدراسي مع التخصص
This study aimed to try to know the contribution of strategic optimism and unrealistic optimism to respecting the health behavior of university students in light of the Corona pandemic.The study adopted the descriptive approach in field treatment, by selecting a random sample of 140 students (106 females and 34 males) in the state of Ouargla, from the University of Kasdi Merbah, University Pole 1, University Pole 2, and University Pole 3, whose ages ranged between (18 and 38) years, Where the followingquestions were asked:  Does the university student's strategic optimism contribute to respecting healthy behavior in light of the Corona pandemic?  Does the unrealistic optimism of the university student contribute to respecting healthy behavior in light of the Corona pandemic?  Are there statistically significant differences in the strategic optimism of the university student due to the variable "specialization and educational level"?  Are there statistically significant differences in the strategic optimism of the university student due to the variables of "gender and age"?  Are there statistically significant differences in the unrealistic optimism of university students for the variables of "specialization and educational level"?  Are there statistically significant differences in the unrealistic optimism of the university student due to the variables of "gender and age"?  Are there statistically significant differences in the health behavior of the university student due to the variable "specialization and educational level"?  Are there statistically significant differences in the health behavior of the university student due to the variable "age and gender"? Wherethe tools applied in this study were represented after verifying their psychometric properties.  Strategic Optimism Scale.  Unrealistic optimism scale.  The Corona Pandemic Health Behavior Scale. After using the appropriate statistical methods for the nature of the questions and objectives of This study, the following results were reached:  strategic optimism and unrealistic optimism contribute to respecting the healthy behavior of university students in light of the spread of the Corona virus.  There are no statistically significant differences at the 0.05 level in thestrategic optimism of university students according to gender and age, and the interaction of gender with age.  There are no statistically significant differences at the 0.05 level in the strategic optimism of the university student according to the academic level and specialization and the interaction of the academic level with the specialization.  There are no statistically significant differences at the 0.05 level in the unrealistic optimismof university students according to gender and age, and the interaction of gender with age.  There are no statistically significant differences at the 0.05 level in the unrealistic optimism of the university student according to the specialization and the interaction of the academic level with the specialization. Also, there are statistically significant differences at 0.05 in the unrealistic optimism of the university student according to the academic level variable in favor of Doctorate students.  There are no statistically significant differences at the 0.05 level in respecting the health behavior of the university student according to gender and age, and the interaction of gender with age.  There are no statistically significant differences at the 0.05 level in respecting the health behavior of the university student according to the academic level and specialization and the interaction of the academic level with the specialization.
Description: التخصص: علم النفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30072
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
moulay-maroua.pdf1,08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.