Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30073
Title: | الأمن النفسي وعلاقته بالتنمر المدرسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الابتدائي - دراسة ميدانية ببعض الابتدائيات بمدينة ورقلة - |
Authors: | بن مجاهد, فاطمة الزهراء معمري, مليكة |
Keywords: | الأمن النفسي ـالتنمر المدرسي تلاميذ الطور الثاني من مرحلة التعليم الابتدائي. |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | univ-ouargla |
Abstract: | هدفتالدراسةالحاليةإلىالتعرفعلىالعلاقةبينالأمن النفسي والتنمر المدرسي لدى تلاميذ الطور الثاني من مرحلة التعليم الابتدائي ببعض ابتدائيات مدينة ورقلة.
وحاولتالدراسةالتحققمنصحةالفرضياتالتالية:
- توجد علاقة دالة إحصائيا بين الأمن النفسي والتنمر المدرسي لدى تلاميذ الطور الثاني من مرحلة التعليم الابتدائي.
- نتوقع أن يكون مستوى الشعور بالأمن النفسي لدى أفراد العينة منخفضا.
- نتوقع أن يكون مستوى التنمر المدرسي لدى أفراد العينة مرتفعا.
– توجد فروق في التنمر المدرسي لدى أفراد العينة تبعا لمتغير الجنس.
- توجد فروق في التنمر المدرسي لدى أفراد العينة تبعا لمتغير المستوى الدراسي.
ولاختبارفرضياتالدراسةاستخدمالمنهجالوصفي الارتباطيوأجريتالدراسةعلىعينةتكونتمن 100تلميذا وتلميذةمن تلاميذ الطور الثاني من مرحلة التعليم الابتدائي.
أمافيمايخصأدواتالدراسةفقداستخدمفيالدراسةالحاليةمقياسالأمن النفسي ل: عقيل بن ساسي (2013)، ومقياسالأفكارالتنمر المدرسي لـ: مجدي محمد دسوقي (2016).
ولمعالجةالبياناتإحصائياتماستخدامالمتوسط الحسابي، والانحراف المعياري، ومعامل الارتباط بيرسون، واختبار ت لعينتين مستقلتين.
وتوصلتالدراسةإلىالنتائجالتالية :
- وجود علاقة سلبية دالة إحصائيا بين الأمن النفسي والتنمر المدرسي لدى أفراد العينة.
- مستوى الشعور بالأمن النفسي لدى أفراد العينة مرتفع.
- مستوى التنمر المدرسي لدى أفراد العينة منخفض.
– لا توجد فروق في التنمر المدرسي لدى أفراد العينة تبعا لمتغير الجنس.
- لا توجد فروق في التنمر المدرسي لدى أفراد العينة تبعا لمتغير المستوى الدراسي. The study’s Title : the relationship between Psychological Security and School Bullying among the Pupils of second stage of primary education in Ouargla. The study’s objective: is to identify the nature of the relationship between Psychological Security and School Bullying among the the Pupils of second stage of primary education in Ouargla. Research Method : the descriptive method was used in the current study The Study’s Sample : the sample consisted of 100 Pupils of second stage of primary education. The study’s Tools : The researcher used Psychological Security questionnaire which prepared by Okil Ben Saci (2013), and School Bullying questionnaire prepared by Madjdi Mohamed eddessouki (2016). Statistical Methods : Mean and Standard deviation , Pearson coloration coefficient, independent sample, T test. The study’s Results : the study showed the following results: - There is a negative statistically significant relation between Psychological Security and School Bullying among the Pupils of second stage of primary education in Ouargla. - The level of Psychological Security among the study’s sample is high. - The level of School Bullying among the study’s sample is low. - There are no differences in school bullying among sample members attributable to gender variable. - There are no differences in school bullying among sample members attributable to school level variable. |
Description: | التخصص:علم النفس العيادي |
URI: | https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30073 |
Appears in Collections: | Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
mameri-malika.pdf | 1,01 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.