Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30287
Title: البعد الاجتماعي وعلاقته بالذات الأكادمية لدى طلبة التربية البدنية والرياضية
Authors: مراد, عايدي
محمد الطيب, عديلة
Keywords: البعد الاجتماعي
الذات الأكادمية
طلبة التربية البدنية والرياضية
social dimension
academic subject
physical education and sports students.
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة للكشف عن البعد الاجتماعي ومستوياته وأسبابه وعلاقته بالذات الأكاديمية لدى طلبة التربية البدنية والرياضية بجامعة ورقلة، انطلاقا من شعورنا بالمشكلة والبحث في الدراسات السابقة مبتدئين بطرح الإشكالية وجاء فيها، هل توجد علاقة بين البعد الاجتماعي والذات الأكاديمية؟، واستخدم الطالب المنهج الوصفي بالأسلوب المقارن ، وذلك لتحقق من فرضيات الدراسة وتمثلت عينة الدراسة 62 طالب يدرسون بالمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية من السنة الثالثة ليسانس تخصص تربية وعلم الحركة ، والأولى ماستر تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي، واعتمدت على مقياس متكون من بعدين (البعد الأول فهو البعد الاجتماعي والثاني فهو الذات الأكاديمية )، وتمت معالجتها بواسطة البرنامج الإحصائي (spss) ، و قد انتهت دراستي بعلاقة البعد الاجتماعي والذات الأكاديمية لدى الطلبة ووجود مستوى منخفض في كل من المتغيرين ، وأيضا عدم وجود فروق في البعد الاجتماعي والذات الأكاديمية تعزى لمتغير الجنس والمستوى الدراسي.
The study aimed to uncover the social dimension, its levels, its causes, and its relationship to the academic self among students of physical education and sports at the University of Ouargla, based on our sense of the problem and research in previous studies, Activities from the third year with a BA in Education and Kinesiology, and the first Master majored in School Sports Physical Activity, and it was based on a scale consisting of two dimensions (the first dimension is the social dimension and the second is the academic self ), And it was dealt with by the statistical program (spss), and my study ended with the relationship beginning by posing the problem and stated, is there a relationship between the social dimension and the academic self ?, And the student used the descriptive approach in a comparative manner, In order to verify the hypotheses of the study, the study sample consisted of 62 students studying at the Institute of Sciences and Techniques of Physical and Sports of the social dimension and the academic self of the students and the presence of a low level in each of the two variables, as well as the absence of differences in the social dimension and academic self due to the variable of sex and academic level.
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30287
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
محمد الطيب عديلة .pdf749,66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.