Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30318
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorغالم, فاطمة-
dc.contributor.authorبوداود, سندس-
dc.contributor.authorخميس, أميرة-
dc.date.accessioned2022-
dc.date.available2022-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30318-
dc.descriptionالتخصص: إرشاد وتوجيهen_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن دور مستشار التوجيه والتقييم والإدماج المهني في التقليل من ظاهرة الهدر التربوي لدى متربصي التكوين المهني. ولقد طرحنا في هذه الدراسة التساؤل العام الآتي: ما دور مستشار التوجيه والتقييم والإدمـاج المهني في التقـليل من ظــاهرة الــهدر التربوي لـــدى متربصي التكوين المهني ؟ وأما فرضيات الدراسة كالتالي: - نتوقع أن يكون دور مستشار التوجيه والتقييم والإدماج المهني في التقليل من ظاهرة الهدر التربوي لدى متربصي التكوين المهني فعال. - توجد فروق دالة إحصائيا في دور مستشار التوجيه والتقييم والإدماج المهني في التقليل من ظاهرة الهدر التربوي لدى متربصي التكوين المهني باختلاف جنس المستشار. - توجد فروق دالة إحصائيا في دور مستشار التوجيه والتقييم والإدماج المهني في التقليل من ظاهرة الهدر التربوي لدى متربصي التكوين المهني باختلاف سنوات الأقدمية . استخدمـنا في الدراســة الحـالية المنهج الوصفـي الاستكشافي، حددت العينـة بـــ (32) مستشار من مستشاري التكويـــن المهنـي أي المسح الشــامل، مختـلفـين فـــي جنسهـم وأقدمــيـتـهـم في العمل. كما تم الاعتماد في جمع البيانات على الأداة المصممة من الطالبتين لقياس دور مستشار التوجيه والتقييم والإدماج المهني في التقليل من ظاهرة الهدر التربوي لدى متربصي التكوين المهني . ولمعالجة الفرضيات إحصائيا تم الاعتماد على المتوسطات الحسابية وقيم (ت) لدلالة الفروق، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - دور مستشار التوجيه والتقييم والإدماج المهني في التقليل من ظاهرة الهدر التربوي لدى متربصي التكوين المهني فعال. - لا توجد فروق دالة إحصائيا في دور مستشار التوجيه والتقييم والإدماج المهني في التقليل من ظاهرة الهدر التربوي لدى متربصي التكوين المهني باختلاف جنس المستشار. - لا توجد فروق دالة إحصائيا في دور مستشار التوجيه والتقييم والإدماج المهني في التقليل من ظاهرة الهدر التربوي لدى متربصي التكوين المهني باختلاف سنوات الأقدمية للمستشار. وقد نوقشت هذه النتائج المتوصل إليها في ضوء التراث النظري للموضوع والدراسات السابقة واختتمت الدراسة بمجموعة من الاقتراحات وذكر المراجع.en_US
dc.description.abstractThe current study aims to reveal the role of the guidance, evaluation and professional integration counselor in reducing the phenomenon of educational waste among vocational training apprentice. In this study, we raised the following general question: What is the role of the guidance, evaluation and professional integration counselor in reducing the phenomenon of educational waste among vocational training apprentice? The hypotheses of the study are as follows: - We expect that the role of the guidance, evaluation and professional integration counselor will be effective in reducing the phenomenon of educational waste among vocational training apprentice. - There are statistically significant differences in the role of the guidance, evaluation and professional integration counselor in reducing the phenomenon of educational waste among vocational training apprentice according to the counselor's gender. There are statistically significant differences in the role of the counselor in guidance, evaluation and professional integration in reducing the phenomenon of educational waste among vocational training apprentice according to years of seniority. In the current study, we used the descriptive exploratory approach. The sample was identified with (32) vocational training consultants as a sample that was intentionally chosen (comprehensive survey), different in their gender and seniority in work. The data collection was also based on the tool designed by the two students to measure the role of the guidance, evaluation and professional integration consultant in reducing the phenomenon of educational waste among vocational training trainees. In order to treat the hypotheses statistically, the arithmetic averages and t-values were relied on to indicate the differences. The study reached the following results: The role of the guidance, evaluation and professional integration counselor in reducing the phenomenon of educational waste among apprentice of effective vocational training. - There are no statistically significant differences in the role of the guidance, evaluation and professional integration counselor in reducing the phenomenon of educational waste among vocational training apprentice according to the advisor’s gender. - There are no statistically significant differences in the role of the guidance, evaluation and professional integration advisor in reducing the phenomenon of educational waste among vocational training trainees according to the advisor’s years of seniority. These findings were discussed in light of the theoretical studies of the subject and previous, and the study concluded with a set of findings.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.relation.ispartofseries2022;-
dc.subjectمستشار التوجيهen_US
dc.subjectالتقييم والاإدماج المهنيen_US
dc.titleدور مستشار التوجيه والتقييم والإدماج المهني في التقليل من ظــاهرة الــهدر التــربوي لــدى متربصــي التكويــن المهنــي "دراسة ميدانية على عينة من المستشارين بولايات ورقلة وتقرت والمغيرen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boudaoud-soundous.pdf695,98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.