Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30376
Title: استخدام الفايسبوك في إنعاش عملية التسوق الالكتروني لدى طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال دراسة مسحية بالعينة على الطلبة المسجلين خلال الموسم 2021-2022
Authors: حمايمي, محرز
كوتي, أحمد
شعور, خديجة
Keywords: الاستخدام
التسوق عبر الفايسبوك
التسوق الإلكتروني
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: في هذه الدراسة نحاول تسليط الضوء على خدمة تعتبر مظهر جديد من مظاهر استخدام التكنولوجيا في الجزائر وهي التسوق عبر الفايسبوك، وبما أن هذا النمط الجديد يعتمد في الأساس على تكنولوجيا الاتصال الجديدة والتي تدخل في صميم تخصص الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدة. كانت أهداف هذه الدراسة تتلخص في الوصول إلى معرفة دور الفايسبوك في إنعاش التسوق الالكتروني لدى طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال، ولقد قمنا بالإجابة على التساؤل الرئيسي التالي: "ما هو دور الفايسبوك في إنعاش التسوق الالكتروني لدى طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة ورقلة؟"، وللوصول إلى الإجابة اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي الذي يناسب طبيعة الدراسة، واخترنا استمارة الاستبيان كأداة لجمع البيانات؛ حيث ووزع الاستبيان في شكله الإلكتروني على عينة قصدية 70 طالب. هذا وقد تم تقسيم الدراسة إلى فصلين إثنين، الأول متمثل في الإطار النظري والإجراءات المنهجية، أما الفصل الثاني فقد خصص للجانب التطبيقي للدراسة. وقد توصلنا من خلال الدراسة الميدانية إلى النتائج التالي: - أكثر الطلبة يستخدمون الفايسبوك منذ أكثر من سبع سنوات ويستخدمونه حسب ظروفهم. - معظم الطلبة يعتبرون صفحات ومجموعات الفايسبوك كأسواق جديدة. - هناك إشباعات متحققة من استخدام طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة ورقلة للتسوق عبر الفايسبوك من خلال ما يوفر لهم من خدمات ومنتجات متنوعة. - يفضل طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة ورقلة التسوق عبر الفايسبوك لأنه يوفر لهم مميزات منها خاصية الدفع عند الاستلام. - يرى الطلبة أن التسوق عبر الفايسبوك له إيجابيات وجدير بالثقة لأنه يوفر الجهد والوقت. - يتبنى الطلبة عملية التسوق عبر الفايسبوك ويجمعون على تكرار العملية لاحقا
In this study, we try to shed light on a service that is a new manifestation of the use of technology in Algeria, which is Facebook shopping, and since this new style depends mainly on new communication technology, which is at the heart of the specialty of mass communication and new media. The objectives of this study were to know the role of Facebook in reviving electronic shopping among students of the Department of Media and Communication Sciences. In order to reach the answer, we relied on the descriptive analytical approach that suits the nature of the study, and we chose the questionnaire form as a tool for data collection; Where the questionnaire was distributed in its electronic form to an intentional sample of 70 students. The study was divided into two chapters, the first represented the theoretical framework and methodological procedures, while the second chapter was devoted to the practical aspect of the study. Through the field study, we reached the following results: Most students have been using Facebook for more than seven years and use it according to their circumstances. Most students consider Facebook pages and groups as new markets. There are gratifications from the use of students of the Department of Media and Communication Sciences at the University of Ouargla to shop through Facebook through the various services and products it provides. - Students of the Department of Media and Communication Sciences at the University of Ouargla prefer shopping via Facebook because it provides them with advantages, including the feature of cash on delivery. - Students see that shopping through Facebook has advantages and is trustworthy because it saves effort and time. - Students adopt the Facebook shopping process and agree to repeat the process later.
Description: التخصص: اتصال جماهيري ووسائط جديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30376
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kouti-ahmed.pdf2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.