Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30484
Title: أثر جائحة كورونا covid-19 على وكالات السياحة الالكترونية OTA The impact of covid-19 on online travel agency OTA
Authors: بن عبد الرحمان ناريمان
Keywords: OTA
Booking
Expedia
covid-19
Issue Date: 24-Jul-2022
Series/Report no.: vol. 11, n°1, 2022;
Abstract: يهدف العمل لدراسة تطور السياحة الالكترونية و تطور الوكالات السياحية عبر الانترنت OTA و أثرها على النشاط السياحي الدولي و أثر الأزمة الصحية covid-19 على نشاط هذه الوكالات، من خلال معالجة و تحليل مختلف الاحصائيات و التقارير و المنشورات صادرة من هيئات دولية، أوضحت النتائج تطورا ملحوظا لسياحة الالكترونية في السنوات الأخيرة حيث بلغت عائدات السفر عبر الانترنت ما يفوق 800 مليار دولار أمريكي سنة 2019، و أوضحت النتائج أيضا أن للوكالات السياحية عبر الانترنت دور مهم في النشاط السياحي الدولي و تعتبر Booking وكالات السفر الرائدة عبر الإنترنت من حيث الإيرادات حيث حققت المرتبة الاولى بإيرادات بلغت حوالي 15.07 مليار دولار أمريكي سنة في 2019، حيث تمثل وكالة Booking و وكالة Expedia مجتمعتين ما نسبته 73% من الإيرادات الحجز الكلية لشركات السفر العشر الاولى عبر الإنترنت، و بتفشي جائحة covid-19 واجهت وكالات السفر عبر الإنترنت على مستوى العالم صعوبات غير مسبوقة، حيث أظهر عائدات الربع الثاني من عام 2020 لأكبر 20 موقعًا للحجز عبر الإنترنت انخفاضًا إجماليًا يبلغ حوالي 14 مليار دولار أي نسبة التغيير سنوي -82% ،حيث أن خسائر وكالات السفر عبر الإنترنت فاقت 190 دولارًا مليار من إجمالي الحجوزات لعام 2020، إلا أن أداء هذا القطاع بقي أفضل من قطاعات السفر الأخرى، ويرجع ذلك إلى حد كبير إلى هيكل التكلفة المتغيرة التي تسمح لهم بالاستجابة بسرعة لتباطؤ السوق والحفاظ بشكل أفضل على الربحية مقارنة بالصناعات الأخرى. The paper aims to study the development of e-tourism and the development of t online travel agency OTA and its impact on international tourism activity and the impact of the covid-19 crisis on the activity of OTA in the international level. the results showed a remarkable development in electronic tourism in recent years, as revenues from OTA more than 800 billion US dollars in 2019 ,and the results also show that online travel agency OTA have an important role in international tourism activity, as Booking agency is the leading online travel agency (OTA) in terms of revenues, as it achieved first place with revenues of about 15.07 billion $a year in 2019, Where Booking agency and Expedia agency represent 73% of total revenue for the top ten 10 travel companies online, and with the outbreak of the Covid-19 pandemic, online travel agencies around the world have faced unprecedented difficulties, as second-quarter 2020 revenues for the top 20 online booking sites showed a decline. A total of about 14 billion$, i.e. the annual rate of change -82%, as the losses of online travel agencies exceeded 190 billion $ of total bookings in 2020, however, this sector has performed better than other travel sectors, largely due to the variable cost structure that allows them to respond quickly to the market slowdown and better maintain profitability compared to other industries.
Description: مجلة أداء المؤسسات الجزائرية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30484
ISSN: 2170-- 1938
Appears in Collections:numéro 21 2022 V11 n1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABPR110107.pdf1,08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.