Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30522
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبريشي, مريامة-
dc.contributor.authorخوخو, نور الهدى-
dc.contributor.authorقرميط, إلهام-
dc.date.accessioned2022-
dc.date.available2022-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30522-
dc.descriptionالتخصص:علم النفس التربويen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة اتجاهات الأساتذة الجامعيين نحو التعليم عن بعد ومستوى الفاعلية الذاتية لديهم، وكذا الكشف عن العلاقة المفترضة بين اتجاهات الأساتذة الجامعين نحو التعليم عن بعد والفاعلية الذاتية لديهم، والكشف على فروق في الاتجاه نحو التعليم عن بعد لدى الأساتذة الجامعين ذوي الفاعلية الذاتية المرتفعة تعزى لمتغير الجنس(ذكر/أنثى) والتعرف على العلاقة ذات دلالة إحصائية بين الاتجاه نحو التعليم عن بعد لدى الأساتذة الجامعيين و الفاعلية الذاتية بعد عزل متغير الخبرة. ولاختبار فرضيات الدراسة استخدم المنهج الوصفي أجريت الدراسة على عينة تكونت من 100أستاذ(ة) جامعي بجامعة قاصدي مرباح ورقلة. أما فيما يخص أدوات الدراسة فاستخدمت الدراسة الحالية (استبيان لاتجاهات الأساتذة الجامعين نحو التعليم عن بعد من تصميم الباحثتين و استبيان لفاعلية الذاتية لطالب معروف محمد) و توصلت الدراسة الحالية إلى النتائج التالية : -أن اتجاهات الأساتذة الجامعيين نحو التعليم عن بعد موجبة. -أن مستوى الفاعلية الذاتية لدى الأساتذة الجامعين مرتفعة. -توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين اتجاهات الأساتذة الجامعين نحو التعليم عن بعد والفاعلية الذاتية لديهم . - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الاتجاه نحو التعليم عن بعد لدى الأساتذة الجامعين ذو الفاعلية الذاتية المرتفعة تعزى لمتغير الجنس(ذكر/أنثى). - توجد العلاقة ذات دلالة إحصائية بين الاتجاه نحو التعليم عن بعد لدى الأساتذة الجامعيين و الفاعلية الذاتية بعد عزل متغير الخبرة.en_US
dc.description.abstractThe current study aimed to identify the nature of university professors’ attitudes towards distance education and the level of self-efficacy, as well as to reveal the supposed relationship between university professors’ attitudes towards distance education and their self-efficacy, and to reveal differences in the attitudes towards distance education among university professors with high self efficacity level due to sex (female/ male). The high subjectivity attributed to the gender variable (male/female) and the identification of a statistically significant relationship between the trend towards distance education among university professors and self-efficacy after isolating the experience variable. To test the hypotheses of the study, the descriptive approach was used. The study was conducted on a sample of 100 university professors at the University of Kasdi Merbah, Ouargla. As for the study tools, the current study used (a questionnaire about university professors’ attitudes towards distance education designed by the two researchers and a questionnaire for the self-efficacy of a student known as Muhammad), and the current study reached the following results: The attitudes of university professors towards distance education are positive. The level of self-efficacy among university professors is high. There is a statistically significant relationship between university professors' attitudes towards distance education and their self-efficacy. - There are no statistically significant differences in the trend towards distance education among university professors with high self-efficacy due to the gender variable (male/female). - There is a statistically significant relationship between the trend towards distance education among university professors and self-efficacy after isolating the experience variable.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالتعليم عن بعدen_US
dc.titleاتجاهات أساتذة جامعة ورقلة نحو التعليم عن بعد وعلاقته بالفاعلية الذاتية لديهمen_US
dc.typethesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khoukhou-nour elhouda.pdf732,25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.