Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30572
Title: علاقة أنماط التعلق بالاستعداد للاضطراب النفسي عند الطلبة الجامعيين دراسة بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة ورقلة
Authors: خميس, محمد سليم
لعمش, خيرة
داهش, وردة
Keywords: - أنماط التعلق
الآمن، التجنبي
المتناقض، المنفصل
الاستعداد للاضطراب النفسي
التجنب الاجتماعي والضيق
العصابية، الذهانية
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين أنماط التعلق والاستعداد للاضطراب النفسي عند الطلبة الجامعيين، ولتحقيق ذلك تم الاعتماد على المنهج الوصفي الارتباطي واختيرت العينة بطريقة عشوائية قوامها (100) طالب وطالبة موزعين على كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة ورقلة، وأعد لجمع البيانات مقياسين: الأول لقياس أنماط التعلق والثاني في شكل بطارية تحوي مجموعة مقاييس لقياس الاستعداد للاضطراب النفسي، واستخدمت رزمة (SPSS) للمعالجة الإحصائية، وخلصت الدراسة إلى النتائج التالية: - كلما ارتفعت درجة نمط التعلق الآمن انخفض مستوى الاستعداد للاضطراب النفسي عند الطلبة الجامعيين. - كلما ارتفعت درجة نمط التعلق التجنبي ارتفع مستوى الاستعداد للاضطراب النفسي عند الطلبة الجامعيين. - كلما ارتفعت درجة نمط التعلق المتناقض ارتفع مستوى الاستعداد للاضطراب النفسي عند الطلبة الجامعيين. - كلما ارتفعت درجة نمط التعلق المنفصل ارتفع مستوى الاستعداد للاضطراب النفسي عند الطلبة الجامعيين. واعتمادًا على نتائج الدراسة تم اقتراح دراسات وحلول لمشكلات تربوية تتعلق بموضوع الدراسة.
This study aims to reveal the relationship between attachment styles and predisposition to psychological disorder among university students. The descriptive correlative approach was used. The sample was chosen randomly, consisting of (100) male and female students distributed over the Faculty of Humanities and Social Sciences at the University of Ouargla. Two scales were prepared for data collection: the first was to measure attachment styles, and the second was in the form of a battery containing a set of scales to measure readiness for mental disorder. The SPSS software package was used for statistical treatment. The study concluded the following results: - The higher the degree of the secure attachment style, the lower the level of readiness for psychological disorder among university students. - The higher the degree of the avoidant attachment style, the higher the level of readiness for psychological disorder among university students. - The higher the degree of the paradoxical attachment style, the higher the level of readiness for psychological disorder among university students. - The higher the degree of the detached attachment style, the higher the level of predisposition to psychological disorder among university students. Based on the results of the study, studies and solutions to educational problems related to the subject of the study were proposed.
Description: التخصص: علم النفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30572
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dahche-ouarda.pdf1,21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.