Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30653
Title: "شبكات التواصل الاجتماعي ودورها في تعزيز القیم لدى الشباب - الفيسبوك نموذجا" دراسة ميدانية على عينة من شباب– بلدية النزلة – ولاية توقرت
Authors: برقية, سهيلة
محبوب, وردة
Keywords: شبكات التواصل الاجتماعي
تعزيز القيم
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت دراستنا إلى التعرف على مدى مساهمة شبكات التواصل الاجتماعي في تعزيز القيم لدى الشباب و خاصة الاجتماعية و الأخلاقية منها، حيث قمنا باعتماد شبكة الفايسبوك كنموذج للدراسة من خلال طرح التساؤل الرئيسي التالي: كيف تساهم شبكات التواصل الإجتماعي في تعزيز القيم لدى الشباب؟ حيث تم الاعتماد على المنهج الوصفي والملاحظة و استمارة الاستبیان كأداة لجمع البيانات، كما إخترنا العينة القصدية العرضية و بلغت 100 مفردة من شباب بلدية النزلة. و من بين النتائج المتوصل إليها هي كالتالي : - نستنج أن فئة الشباب أكثر فئة تتأثر بشبكات التواصل الاجتماعي خاصة الفيسبوك حيث انه هناك اختلاف في عادات استخدام الفيسبوك لديهم ومن بينها في مدة الاستخدام والأماكن والأوقات المفضلة للتواصل و التصفح، بالإضافة إلى اختلاف وتباين كوسائل الاتصال وحرية الأساس لاختيار الأصدقاء كل حسب علاقته واهتماماته . - كما نستنتج مساهمة الفيسبوك في تعزيز العديد من القيم الاجتماعية لدى الشباب وذلك من خلال اهتمامهم الكبير بقيمة التضامن من اجل تقديم المساعدات المادية و المعنوية والعمل الجماعي. - نستنتج أيضا أن الفيسبوك ساهم في تعزيز القيم الأخلاقية و ذلك من خلال طبيعة المواضيع التي يتم نشرها و التي تكون توجيهية إرشادية والتي استفاد منها الشباب كثيرة في نشر هذه القيم . .
Our study aimed to identify the extent to which social networks contribute to promoting values among young people, especially social and moral ones. We have adopted the Facebook network as a model for the study by asking the following main question: How do social networks contribute to promoting values among young people? Where we relied on the descriptive approach, observation and questionnaire form as a tool for data collection, and we also chose the accidental purposive sample and it amounted to 100 individuals from the youth of the municipality of Nazla. Among the results obtained are as follows: - We conclude that the youth category is more affected by social networks, especially Facebook, as there is a difference in their Facebook usage habits, including the duration of use and the preferred places and times for communication and browsing, in addition to differences and variations as means of communication and the freedom to choose friends, each according to his relationship and interests. - We also conclude that Facebook contributes to promoting many social values among young people, through their great interest in the value of solidarity in order to provide material and moral assistance and teamwork. - We also conclude that Facebook has contributed to the promotion of moral values through the nature of the topics that are published, which are indicative and indicative, from which many young people have benefited in spreading these values
Description: تخصص علم اجتماع الاتصال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30653
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mahboub-warda.pdf790,31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.