Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30681
Title: تمثلات تلاميذ المرحلة الثانوية وإنتاج المشروع المهني دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي شعبتي علوم تجريبية و آداب وفلسفة بـ ثانوية الأمير عبد القادرعبد القادر- مـدينة تـــقرت-
Authors: بودبزة, ناصر
بن علي, أشواق
Keywords: التلاميذ
تمثلات
إنتاج
المشروع المهني
الأسرة الجزائرية
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة تمثلات تلاميذ المرحلة الثانوية و إنتاج مشروعهم المهني، وطبقت هذه الدراسة على عينة بحثية متكونة من 100مفردة متمثلة في تلاميذ السنة الثالثة ثانوي شعبتي العلوم التجريبية وآداب و فلسفة بثانوية الأمير عبد القادر – بــ مدينة تــقرت - وتمثلت فرضيات الدراسة في: - تبنى تمثلات تلاميذ المرحلة الثانوية لمشروعهم المهني داخل مجالهم الأسري من خلال تنشئتهم الاجتماعية. - تبنى تمثلات تلاميذ المرحلة الثانوية لمشروعهم المهني في المجالات الاجتماعية الأخرى التي يتفاعلون فيها خارج مجالهم الأسري. وتم الاعتماد في هذه الدراسة على المنهج الوصفي باعتباره المنهج الملائم لهذا النوع من الدراسات، أما بالنسبة للأداة البحثية المستخدمة والمعتمد عليها تمثلت في استمارة الاستبيان. وبعد عرض وتحليل نتائج فرضيات الدراسة والتحليل السوسيولوجي للدراسات السابقة تم اقتراح مجموعة من التوصيات بخصوص موضوع الدراسة. .
The current study aims to know The representations of secondary school students and the production of the professional project. This study was applied to a research sample consisting of 100 items represented in the third year secondary students of the Experimental Sciences Division and the Arts and Philosophy Division at Prince Abdel kader High School in Touggourt. The study hypotheses were: - Adopting secondary school students representation of their professional project within their family field through its social upbringing. - Adopting representations of secondary school students for their professional Projectin the social fields in which they interact outside their family field. In this study, the descriptive approach was relied on as this study. As for the research tool used and relied upon, it was the questionnaire from. After presenting and the sociological analysis of recommendations were proposed regarding the subject of the study
Description: التخصص:علم الاجتماع التربية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30681
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben ali-achouak.pdf773,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.