Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31311
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorطالبي, مليكة-
dc.contributor.authorأولاد العربي, هاجر-
dc.contributor.authorمحدادي, ايمان-
dc.date.accessioned2022-11-06T15:03:18Z-
dc.date.available2022-11-06T15:03:18Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31311-
dc.descriptionالتخصص: علم النفس العياديen_US
dc.description.abstractتسعى الدراسة الحالية للكشف عن العلاقة بين المناخ الأسري و التوافق النفسي لدى التلاميذ مرحلة التعليم الثانوي، ومدي تأثير تفاعل كل من مستوى المناخ الأسري:(المرتفع -المنخفض) والجنس: (الذكور-الإناث)، ومستوى المناخ الأسري:(المرتفع -المنخفض) والتخصص الدراسي: (العلمي -الأدبي)، ومستوى المناخ الأسري:(المرتفع -المنخفض) والمستوى الدراسي: (سنة أولى-سنة ثانية-سنة ثالثة)، وللخوض في هذه الدراسة تم الإعتماد على المنهج الوصفي الإرتباطي الملائم لهذا التناول،كما تم الإعتماد في جمع البيانات على الأداتين الآتيتين: 1-مقياس "المناخ الأسري" المصمم من طرف:"عفراء إبراهيم خليل ". 2-مقياس التوافق النفسي المصمم من طرف: "زينب محمود الشقير" سنة: (2003). وانتهت الدراسة إلى النتائج الآتية: -توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين المناخ الأسري والتوافق النفسي لدى التلاميذ مرحلة التعليم الثانوي.en_US
dc.description.abstractThe current study seeks to reveal the relationship between family climate and psychological adjustment among secondary school students, and the impact of the interaction of each of the level of family climate: (high - low), gender: (male - female), and the level of family climate: (high). And the academic specialization: (scientific - literary), the family climate level: (high - low), and the academic level: (first year - second year - third year). Data collection was based on the following two tools: 1- The "Family Climate" scale designed by: "Afra Ibrahim Khalil" 2- 2- Psychological Adaptation Scale designed by: "Zainab Mahmoud Al-Shakir" (2003). The study concluded with the following results. There is a statistically significant relationship between family climate and adjustment psychology among secondary school studen-
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالمناخ الاسريen_US
dc.subjectالتوافق النفسيen_US
dc.subjectتلاميذ الثانويen_US
dc.titleالمناخ الأسري وعلاقته بالتوافق النفسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي .د ا رسة ميدانية على عينة من التلاميذ بثانويات مدينة ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mehdadi-imane.pdf775,98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.