Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31343
Title: الانحراف عن المسار الدراسي و هوية التلميذ دراسة ميدانية لثانوية الأمير عبد القادر - ولاية تقرت-
Authors: بودبزة, ناصر
خيشة, رجاء
Keywords: الانحراف
المسار الدراسي
هوية التلميذ
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى فهم هوية التلميذ و الكشف عن من يحدد نجاحهم الأكاديمي والمهني، ونحو معرفة من يحدد قبولهم و رفضهم في المسار الدراسي .تحت الإشكالية التالية : ماهي آليات انحراف التلاميذ في المسار الدراسي بالمؤسسة التربوية الجزائرية في الطور الثانوي؟ حيث تفرعت عنها التساؤلات الفرعية الآتية : -هل تعمل الثقافة الأسرية على انحراف التلاميذ في المسار الدراسي ؟ -هل يعمل الاستثمار الأسري على انحراف التلاميذ في المسار الدراسي ؟ -هل يعمل دور الأسرة التربوية في المحيط المدرسي في انحراف التلاميذ عن المسار الدراسي ؟ و من تم افترضنا الافتراض الآتي : الفرضية العامة :تعمل هوية التلميذ على انحرافه في المسار الدراسي . الفرضيات الفرعية : _تعمل الثقافة الأسرية على انحراف التلاميذ في المسار الدراسي . _يعمل الاستثمار الأسري على انحراف التلاميذ في المسار الدراسي . _يعمل دور الأسرة التربوية في إدماج التلاميذ داخل المحيط التربوي على انحراف التلاميذ في المسار الدراسي ولتحقيق هدف الدراسة والتحقق من فرضيتها ثم استخدام المنهج الوصفي، وقد اختيرت عينة تلاميذ الثانوي في ثانوية الأمير عبد القادر –تقرت- وتم اختيارهم بطريقة العينة الطبقية المنتظمة . لقد تم الاعتماد في جمع البيانات على استمارة الاستبيان احتوت على 3 محاور . وفي المعالجة الإحصائية تم استخدام التكرارات و النسب المئوية ،حيث كانت النتائج المتحصل عليها : التلميذ له هوية فاعلة و حامل لنموذج ثقافي أسري أعلى من النموذج الثقافي للمجال المدرسي وعليه التلميذ واعي و مدرك للهدف العام في المسار الدراسي و هو النجاح . التلميذ له هوية مندمجة و حامل لنموذج ثقافي قريب من النموذج الثقافي للمجال المدرسي،ومنه تلميذ بوعي أو غير وعي ملتزم بتنظيم المسار الدراسي . التلميذ له هوية مشتتة له نموذج ثقافي يختلف عن النموذج الثقافي للمجال المدرسي و عليه ينحرف عن المسار الدراسي
This study aimed to understand the identity of the student and to reveal who determines their academic and professional success, and towards knowing who determines their acceptance and rejection in the academic path. Under the following problem: What are the mechanisms of students’ deviation in the academic path in the Algerian educational institution in the secondary stage? The following sub-questions were derived from it: Does family culture deviate students in the academic path? Does family investment deviate students from the academic path? Does the role of the educational family in the school environment deviate students from the academic path? From what we have assumed the following assumption: The general hypothesis: The identity of the student deviates from the academic path. Sub-hypotheses: • Family culture works to deviate students in the academic path. • Family investment works to deviate students in the academic path. • The role of the educational family in integrating students into the educational environment leads to students’ deviation in the academic path To achieve the goal of the study and verify its hypothesis, then use the descriptive approach. A sample of secondary school students in Prince Abdul Qader High School - Touggourt - was chosen and they were chosen by the systematic stratified sampling method. The data collection was based on a questionnaire that included 3 axes. In the statistical treatment, frequencies and percentages were used. The results obtained were: The student has an active identity and bears a family cultural model that is higher than the cultural model of the school field, and the student is aware and aware of the general goal in the academic path, which is success. The student has an integrated identity and bears a cultural model close to the cultural model of the school field, including a conscious or unconscious student who is committed to organizing the academic path. The student has a scattered identity, has a cultural model that differs from the cultural model of the school field, and he has to deviate from the academic path
Description: التخصص: علـــم الاجتمـاع التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31343
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khaicha-radjaa.pdf461,38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.