Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31358
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorعبد العالي, موساوي-
dc.contributor.authorزهرة, عرباوي-
dc.contributor.authorحياة, مرخوفي-
dc.date.accessioned2022-11-09T12:00:49Z-
dc.date.available2022-11-09T12:00:49Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31358-
dc.descriptionقسم اللغة والأدب العربي تخصص: لسانيات تطبيقيةen_US
dc.description.abstract-إن اختيار موضوع بحثنا لمذكرة الماستر"المتغير والثابت في المقاربة بالأهداف إلى المقاربة بالكفاءات في المدرسة الجزائرية " لم يكن عشوائيا بل كان مقصودا ,وله تخطيط مسبق لما هذا الموضوع من أهمية بصفة عامة وللتعليم بصفة خاصة -المقاربة بالأهداف :أحد هذا ,النموذج عند ظهوره في ستينات القرن الماضي بالولايات المتحدة الأمريكية ودول أوروبية ثورة تقدمية في مجال التربية والتعليم ,واعتبار طريقة مثلى لتجاوز الأساليب التقليدية التي حصرت اهتماماتها في تنمية القدرات العقلية ,دون الالتفات إلى الجوانب السلوكية للمتعلم -المقاربة بالكفاءات :دفع عجز النماذج السابقة وكذا التطور التقني والمعرفي في مجال التعليم ,الباحثين والمختصين إلى البحث على طرق تعليمية أكثر نجاعة تساعد على الاندماج الفاصل للمتعلمين في عالم الشغل ,ومن هنا جاءت المقاربة بالكفاءات والتي حاولت تجاوز الفشل المسجل وتحسين الأداء البيداغوجي . -المقاربة بالكفاءات :دفع عجز النماذج السابقة وكذا التطور التقني والمعرفي في مجال التعليم ,الباحثين والمختصين إلى البحث على طرق تعليمية أكثر نجاعة تساعد على الاندماج الفاصل للمتعلمين في عالم الشغل ,ومن هنا جاءت الم-المدرسة الجزائرية قانت الجزائر بمجهودات كبيرة في سبيل تطور مدارسها ,في ظل المقاربة بالكفاءات إلى تغير المنظومة التربوية تغير جذريا ,فقد عرفت المدرسة الجزائرية منذ الاستقلال إلى غاية اليوم تعديلات وإصلاحات عديدة مست نظامها التربوي ,ولقد حقق الكثير من الانجازات الناجحة, لكن في المقابل تعرض للعديد من الصعوبات في ظل تطبيق هذا النظام الجديد . قاربة بالكفاءات والتي حاولت تجاوز الفشل المسجل وتحسين الأداء البيداغوجي .en_US
dc.description.abstractLe choix du sujet de notre recherche pour la note de maîtrise variale et fixe dans l'approche par objectifs de l'approche par compétences a l'école algérienne « n'a pas été aléatoire, mais plutôt intentionnel, et il a une pré-planification en raison de l'importance de ce sujet en général et pour l'éducation Approche par objectifs: l'un d'entre eux Le modèle lorsqu'il est apparu dans les années soixante du siècle dernier aux États-Unis d'Amérique et dans les pays européens Une approche progressive révolution dans le domaine de l'éducation et considéré comme un moyen idéal pour dépasser les méthodes traditionnelles qui limitaient leurs intérêts à développer les capacités mentales sans prêter attention aux aspects comportementaux de l'apprenant L'approche par compétences : Pousser le déficit des modèles Les précédents, ainsi que le développement technique et cognitif dans le domaine de l'éducation, des chercheurs et des spécialistes pour rechercher plus de méthodes pédagogiques avec un prix qui aident à la séparation des apprenants dans le monde du travail, et de là est née l'approche par compétences qui a tenté de vaincre le mal, la magie et d'améliorer le vaisseau pédagogique - - L'école algérienne se consacre à l'Algérie Avec de grands efforts pour visualiser ses écoles à la lumière de l'approche par compétences pour change-
dc.description.abstract- The choice of the subject of our research for the master’s note “Variable and Fixed in the Approach by Objectives to the Competency Approach in the Algerian School” was not random, but was intended, and had a prior planning for the importance of this subject in general and for education in particular. The approach by objectives: One of this, when the model appeared in the sixties of the last century in the United States of America The competency approach: the lack of previous models, as well as the technical and cognitive development in the field of education, prompted researchers and specialists to search for more effective educational methods that would help the decisive integration of learners into the world of work, hence the competency approach, which tried to overcome the recorded failure and improve pedagogical performance. The competency approach: the lack of previous models, as well as the technical and cognitive development in the field of education, prompted researchers and specialists to search for more effective educational methods that would help the separation of learners into the world of work, and from hereMany have touched its educational system, and it has achieved many successful achievements, but in return it has faced many difficulties in light of the application of this new system. An approach with competencies that tried to overcome the recorded failure and improve the pedagogical performance.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniversité Kasdi Merbah-Ouarglaen_US
dc.subjectالمقاربة بالأهدافen_US
dc.subjectالمقاربة بالكفاءاتen_US
dc.subjectالمدرسة الجزائريةen_US
dc.subjectThe approach by objectivesen_US
dc.subjectthe approach to competenciesen_US
dc.subjectthe Algerian schoolen_US
dc.subjectL'approche objectiveen_US
dc.subjectL'approche par compétenceen_US
dc.subjectécole algérienneen_US
dc.titleالثابت والمتغير في الانتقال من المقاربة بالأهداف إلى المقاربة بالكفاءات في المدرسة الجزائريةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
عرباوي-مرخوفي.pdf646,83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.