Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31378
Title: دور الإتصال السياحي في الترويج للسياحة الصحراوية دراسة حالة لوكالة فيزاترافل للسياحة والأسفار لولاية ورقلة
Authors: طرابلسي, أمينة
كراش, رقية
قريشي, بثينة
Keywords: الإتصال السياحي
الترويج السياحي
السياحة الصحراوية
السياحة المحلية
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تندرج الدراسة ضمن البحوث الوصفية، وتهدف إلى دور ومساهمة الإتصال السياحي في الترويج السياحية الصحراوية وكانت وكالة فيزاترافل محل الدراسة،ومعرفة أشكال وسائل الاتصال المستخدمة داخل الوكالة لترويج السياحة المحلية واهم العراقيل التي تواجه الاتصال داخل الوكالة لترويج السياحة المحلية. ولبلوغ أهداف الدراسة تم الإعتماد على منهج دراسة حالة وكأداة رئيسة لجمع المعلومات والبيانات اللازمة للدراسة وتحليلها واستخلاص النتائج تمثلت في المقابلة والملاحظة بإعداد أسىئلة خاصة بالدراسة بمشكلة الدراسة وجهت لمدير العام للوكالة ونائبة المدير، وجاء بناء الأداة الرئيسية للدراسة مقسما إلى أربعة محاور، المحور الأول يتضمن اشكال ومستويات الاتصال السياحي المستخدمة بوكالة فيزاترافل لترويج السياحة المحلية،أما المحور الثاني فيتمحور حول دعائم الاتصال بوكالة فيزاترافل، أما المحور الثالث يتضمن مساهمة الاتصال السياحي بوكالة فيزاترافل للترويج السياحة المحلية، وكأخر محور كان حول صعوبات وعراقيل الاتصال بالوكالة لترويج السياحة المحلية. ولقد توصلت الدراسة إلى أهم نتائج تتمثل في: - نوع الاتصال الأكثر إستخدما داخل وكالة فيزا ترافل الاتصال الرسمي (هابط، صاعد، أفقي). - تستخدم وكالة فيزاترافل كافة وسائل الاتصال التقليدية والحديثة ولكن الوسيلة الأكثر إستخدما هي الإنترنت. - تستخدم الوكالة الوسائط الحديثة بمختلف أنواعها( الفيسبوك، الموقع الكتروني والبريد الالكتروني.....الخ) لترويج السياحة المحلية وجذب. - تعتمد الوكالة على استراتيجيات (الدفع، السحب، الجذب والإقناع) للجذب السياح محلين والأجانب لها. - يساهم الاتصال عبر الوسائط الحديثة في جذب السياح وتطوير الوكالة. - نبين أن ميزانية الخاصة بإشهار غير كافية للترويج السياحة بإعتبار ان الجزائر بلد القارة ولها عدة مناطق وكل منطقة لها خصوصياتها فهي تعتمد على وكالات سياحة أخرى لترويج. - واقع السياحة في ولاية ورقلة غير لائق وغير مقنع بسبب عوامل تعيق عملية الترويج السياحة كعامل البيئة و الوعي السياحي مناطق السياحة. _ لا يوجد عوائق في الاتصال بالزبائن لترويج السياحة المحلية بوكالة فيزاترافل.
The study falls within the descriptive research, and aims at the role and contribution of tourism communication in promoting desert tourism, and the Visatravel agency was the subject of the study, and knowing the forms of communication used within the agency to promote local tourism and the most important obstacles facing communication within the agency to promote local tourism. In order to achieve the objectives of the study, it was relied on the case study approach and as a main tool for collecting information and data necessary for the study, analyzing it and drawing conclusions, represented in the interview and observation, by preparing questions for the study with the problem of the study directed to the Director General of the Agency and the Deputy Director. And the levels of tourist contact used by the Visatravel Agency to promote local tourism, as for the second axis It revolves around the pillars of communication with the VisaTravel Agency. As for the third axis, it includes the contribution of the tourist contact to the VisaTravel Agency to promote local tourism, and the last axis was about the difficulties and obstacles of communicating with the Agency to promote local tourism. The study reached the most important results, which are: The most used type of communication within the official Visa Travel Agency (bearish, ascending, horizontal). - Visatravel will serve all traditional and modern means of communication, but the most used method is the Internet. The agency uses all kinds of modern media (Facebook, website, e-mail, etc.) to promote and attract local tourism. The agency relies on strategies (push, pull, attraction and persuasion) to attract local and foreign tourists. Communication through modern media contributes to attracting tourists and developing the agency. We show that the budget for publicity is insufficient to promote tourism, given that Algeria is a country of the continent and has several regions, and each region has its own peculiarities, as it relies on other tourism agencies to promote. - The reality of tourism in the state of Ouargla is inappropriate and unconvincing due to factors that hinder the process of promoting tourism as an environmental factor and tourist awareness of tourism areas. There are no obstacles in contacting customers to promote local tourism at VisaTravel Agency.
Description: تخصص إتصال الجماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31378
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kerrache-rekaya.pdf1,61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.