Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31421
Title: دور الفيسبوك في نشر الوعي الديني لدى الشباب الجزائري (دراسة ميدانية على عينة من شباب ولاية ورقلة)
Authors: تومي, فضيلة
محمدي, نسرين
Keywords: الدور
الفيسبوك
الوعي الديني
الشباب
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة الى معرفة وتحديد الدور الذي يقوم به الفيسبوك في نشر الوعي الديني، انطلاقا من التساؤل الرئيسي التالي: ما هو الدور الذي يلعبه موقع الفيسبوك في نشر الوعي الديني لدى فئة الشباب؟ وتندرج تحته مجموعة من التساؤلات الفرعية التالية: • ماهي انماط وعادات استخدام الشباب الجزائري لموقع الفيسبوك؟ • ماهي دوافع استخدام الشباب الجزائري لمنشورات الفيسبوك التي تتعلق بالتوعية الدينية؟ • ماهي الاشباعات المحققة من خلال تلقىالمنشورات الدينية والتفاعل معها عبر الفيسبوك لدى الشباب الجزائري؟ وللإجابة على هذه التساؤلات اتبعنا مجموعة من الإجراءات المنهجية، التي طبقت على عينة من شباب ولاية ورقلة قدرت بـ 70 مفردة تم إختيارها بطريقة قصدية، حيث توصلنا إلى نتائج الدراسة كالتالي: أغلب الشباب الجزائري يتابع الصفحات الدينية على موقع الفيسبوك، و إن أغلبهم حسب هذه الدراسة يميلون للمضامين الدينية؛ التي تكون على شكل فيديوهات، لأنها تأثر عليهم بشكل كبير، ثم تليها النصوص المكتوبة، كما أنأغلب الشباب يتفاعلون ويشاركون المنشورات الدينية التي يتلقونها عبر موقع الفيسبوك مع أصدقائهم ومجموعاتهم
This study aims to know and determine the role that Facebook plays in the dissemination of religious consciousness, from the following main question: What role does Facebook play in the dissemination of religious consciousness among young people? It includes the following set of sub-questions: • What are the patterns and habits of Algerian youth's use of Facebook ? • What are the motives for Algerian youth to use Facebook posts related to religious awareness? • What are the gratifications achieved through receiving religious publications and interacting with them through Facebook among Algerian youth? In order to answer these questions, we followed a set of methodological procedures, which were applied to a sample of young people from Ouargla estimated at 70 individuals who were chosen intentionally, because we reached the results of l study as follows: Most young Algerians follow religious pages on Facebook, and most young Algerians according to this study They tend to religious content that comes in the form of videos, because it greatly affects them, followed by texts written, and most young people interact and share the religious posts they receive through Facebook with their friends and groups.
Description: التخصص: اتصال جماهيري و وسائط متعددة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31421
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mehamedi-nesrine.pdf772,1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.